Regeringens skolpolitik domineras av folkpartiet som har riktat in sig på problem som inte finns. Jan Björklunds käpphäst i debatten har handlat om hur stökigt det är i lokalerna, och för att fixa problemen har kepsförbud och beslagtagning av mobiltelefoner fått stå för någon form av universallösning. Men det är förstås inte så här man löser de verkliga problemen i den svenska skolan.
Det svenska utbildningssystemet har ända sedan 90-talets neddragningar brottats med för snåla resurser för att skolan ska fungera på det sätt som det är tänkt. Det är inte elevernas fel. Men eftersom piskan är billig ägnar sig Björklund åt rent siffertrolleri för att fokus ska ligga på annat håll. Utbildningsministern har kraftigt överdrivit statistiken, både vad gäller kunskapsnivån och ordningsfrågor, för att på detta sätt söka stöd för en politik som inte kommer att lösa någonting.
Principen om "hårdare tag" har fått fungera som substitut till att angripa problemen med hjälp av ökade resurser. Och med färre Komvux-platser och sänkta krav på teoretisk kunskap på de praktiska programmen i och med den nya gymnasieutredningen, får vi en sänkt total kunskapsnivå i samhället. Dessutom riskerar de som väljer en praktisk inriktning på gymnasiet att låsa sig vid ett val som eleven gjort vid 15 års ålder. Det är varken rimligt eller rättvist.
Ung Vänster kräver allas rätt till kunskap, därför att kunskap är makt. Skolan är samhällets viktigaste verktyg för att bryta orättvisa klasskillnader. Regeringens skolpolitik sorterar upp eleverna på ett sätt som inte hör hemma i framtiden, utan i det förflutna. Politiken känns igen, och den har bekämpats förut. Skolan ska utveckla människor, inte producera arbetskraft efter marknadens behov allenast. Stoppa sorteringsskolan!
Fredrik Andersson