Försäljningen av biodrivmedel ökar kraftigt i Östergötland. Samtidigt har den parlamentariska klimatberedningen lagt fram ett förslag som kan begränsa försäljningen av biodrivmedel och göra investeringarna i etanolbränslet E85 meningslösa.
Hela 24 procent av de bilar som nyregistrerades i Sverige i juni 2008 var etanolbilar, enligt Bil Swedens statistik. Och Statoils försäljning av etanolbränslet E85 i Östergötland slog i juni 2008 nytt rekord, och har ökat med 117,9 procent jämfört med samma månad förra året. Statoil har nu 11 pumpar med förnybara drivmedel i Östergötland.
Försäljningen av etanol som drivmedel har redan lett till att utsläppen av växthusgasen koldioxid reducerats betydligt Naturvårdsverket anger att den som tankar E85 i stället för bensin minskar bilens klimatpåverkan med två tredjedelar. Därför är det mycket förvånande att den parlamentariska Klimatberedningen i sitt förslag till ny klimatstrategi förespråkar ett mycket lågt nationellt mål för biodrivmedel, nämligen 10 procent för år 2020. Beredningen vill också att man ska utreda ett certifikatsystem för att successivt kvotera in denna andel biodrivmedel.
Under 2007 uppgick andelen biodrivmedel till 4,5 procent, en ökning från 3,5 procent året innan. Med samma ökningstakt når vi det föreslagna målet om 10 procent betydligt tidigare än 2020. Dessutom har miljöministern nyligen sagt att han hoppas att det inom några år ska bli tillåtet för oljebolagen att öka inblandningen av etanol i bensin från 5 till 10 procent.
Förslaget till den låga ambitionsnivån för biodrivmedel år 2020 står i skarp kontrast till det tidigare införda lagkravet om att drivmedelsbolagen vid alla stora och medelstora tankställen ska erbjuda minst ett förnybart drivmedel.
Det vore inte rimligt att riksdagen först tvingar bolagen att genomföra omfattande investeringar för att bygga tankställen för biodrivmedel, och därefter fattar beslut som i praktiken innebär att dessa investeringar blir meningslösa. För att lyckas med en omställning till drivmedel med lägre klimatpåverkan krävs långsiktiga spelregler på en fri marknad, inte tvära kast och detaljregleringar.
En ökad användning av biodrivmedel är en viktig del i strategin för minskad klimatpåverkan. Men även biobränslen kan ha negativa miljöeffekter. Om odlingen av energigrödor leder till skogsskövling och slavliknande arbetsvillkor i fattiga länder är ingenting vunnet. Därför ställer Statoil krav på att all etanol E85 som vi säljer från och med augusti är verifierat hållbar, med höga krav på arbetsförhållanden, skydd för biologisk mångfald och en garanterad klimatnytta för etanolen på minst 85 procent jämfört med bensin. På längre sikt önskar vi en certifiering på EU-nivå.
Med sunda produktionsmetoder är vi övertygade om att etanol och andra biodrivmedel kan fylla en viktig roll för att minska trafikens klimatpåverkan. Detta får inte motverkas av en så låg ambitionsnivå för biodrivmedel att bränslebolagens genomförda miljardinvesteringar blir meningslösa.
Håkan Kirstein
Helena Fornstedt