Bygg inte ut bilvägarna

Planerna på att bygga ut bland annat Östra länken och Kallerstadsleden bör skrotas och pengarna satsas på kollektivtrafik, skriver ULF FLODIN, från miljöpartiet i Linköping.

Linköping2008-01-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det inger ett visst hopp för det lokala klimatarbetet att kommunalrådet Gösta Gustavsson (c) skriver om åtgärder för en hållbar utveckling i Linköping (Corren 4/1). Gustavsson förordar bättre kollektivtrafik, tätare stad, fjärrvärme utan fossila bränslen, lokalproducerad mat och annat.

Men för att Linköpings kommun ska uppfylla sitt åtagande i klimatpolitiken krävs mer:

Skrota planerna att öka bilresandet. Erfarenheter från många städer visar entydigt att nya bilvägar alstrar mer biltrafik. I stället för att investera 90 miljoner kronor i Lambohovsleden, 350 miljoner på Östra länken, 200 miljoner i Kallerstadsleden, 150 miljoner i Ullevileden och 90 miljoner i Bergsvägen bör alla dessa pengar satsas på förbättrad kollektivtrafik.

Det räcker inte med biobränslen eller elbilar för att nå klimatmålen. Det krävs minskat bilåkande enligt forskarna (se exempelvis Tvågradersmålet i sikte? av Naturvårdsverket).

För att minska bilåkandet måste kommunen verka för att minska handeln i externa köpcentra. Externhandeln ökar bilresandet markant. Inget parti som menar allvar med sin klimatpolitik kan förorda utökad externhandel i Mörtlösa eller Tornby.

Det tredje exemplet på att alliansen och socialdemokraterna tyvärr inte har en konsekvent miljöpolitik är deras stöd för flyget i Linköping med mer än 20 miljoner kronor årligen, och planerna att bygga ut Saabs flygplats för att öka flygresandet, trots att flyget är det mest klimatpåverkande transportmedlet räknat per passagerare och kilometer.

Miljöfrågor borde inte vara partiskiljande eftersom klimatpåverkan drabbar alla. Men vi i miljöpartiet tar nog lättare till oss forskningsresultaten om vad som krävs för en bättre miljö än många andra partier, eftersom vi inte hämmas av starka bindningar till producent - eller fackliga intressen.

Ulf Flodin

Läs mer om