Från den 1 juli blir det tillåtet att konvertera befintliga bilar till etanoldrift. Det innebär halverad klimatpåverkan, öppnar dörren för helt nya konsumentgrupper att bli gröna bilister och innebär starten för en ny svensk fordonsindustri.
Hittills har miljödebatten stirrat sig blind på sju procent av problemet - den årliga nybilsförsäljningen. Att ta tag i de drygt fyra miljoner bilar som redan finns på vägarna är en minst lika viktig uppgift, och riksdagens beslut att tillåta efterhandskonvertering ger oss den medicinlåda vi behöver.
Den som i Sverige byter från bensin till etanol E85, minskar bilens klimatpåverkan med ungefär 60 procent. En genomsnittsbil minskar därmed sina årliga koldioxidutsläpp från drygt tre ton till ungefär ett och ett halvt. Om 500 000 befintliga bensinbilar byggs om till etanoldrift, blir den samlade klimatnyttan 750 000 ton, vilket motsvarar tjugo procent av Sveriges klimatmål till år 2010. Konverteringen är alltså en enorm möjlighet för Sverige att gå före på klimatområdet.
I Sverige finns hundratusentals nästan nya stora Saab och Volvo som slukar alltför mycket bensin och som inte är redo för skroten på många år än. Att bygga om dem till etanol- eller biogasdrift gör dem bättre anpassade för framtiden, samtidigt som ägaren kan njuta av minskad klimatpåverkan och lägre bränslekostnader.
Lagändringen innebär en ny möjlighet för bilhandeln, som har lagren fulla med tre år gamla, stora förmånsbilar som de nu kan konvertera och sälja med gott samvete och bättre lönsamhet. Men också de märken som fortsatt inte har någon etanolbil i sitt program tjänar på lagändringen - nu kan de erbjuda sina kunder vad som formellt sett är efterhandskonverterade bilar, men med noll mil på mätaren.
Riksdagens beslut innebär att konverteringsfirman övertar relevanta garantier och ansvar, inklusive att den konverterade bilens avgaser måste vara lika rena efter ombyggnationen som före. Det är tuffa krav, som innebär att konsumenten kan vara lika trygg efter som före ombyggnaden - samtidigt som hon eller han kan sluta bekymra sig för de ständigt stigande olje- och bensinpriserna. Kraven innebär också att knappast någon kommer att låta bygga om sin åttiotalsbil utan katalysator, och det är i grunden positivt - konverteringen ska inte vara ett sätt att förlänga livet på bilar som är mogna för skroten.
Den som i efterhand gör om en befintlig bil till etanoldrift gör rimligen minst samma miljönytta som den som köper en ny etanoldriven bil, om utsläppsvärden och klimatpåverkan kan bevisas vara samma. Därför bör det vara självklart för alla kommuner med lokala miljöbilsförmåner att också låta konverterade bilar omfattas - och den statliga miljöbilspremien bör självfallet gälla alla bilar med tillräckligt låg klimatpåverkan, oavsett vilka utsläppsvärden de hade när de en gång lämnade fabriksportarna.
Efterhandskonvertering från bensin- till gasdrift är vanlig i många länder, men Sverige har chansen att bli världsbäst på att konvertera till etanol. Det skulle ge mängder av nya arbetstillfällen och lägga grunden för en ny klimatdriven exportframgång.
Miljöbilsboomen är en fantastisk framgångssaga. Det är dags ta nästa steg: Låt oss bygga om en halv miljon befintliga bilar - för klimatets skull.
Mattias Goldmann
Rolf Linde