Bygg Ostlänken nu

Regeringen måste agera nu - det är dags att bygga Ostlänken. Det skriver kommunalråden LENA MICKO och MATS JOHANSSON, båda (s).

Linköping2008-06-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Banverket föreslår en storsatsning på höghastighetståg. Det är bra både för Sveriges ekonomi och för miljön. Nu finns ett konkret förslag som innebär att etapp ett som ska byggas innehåller den av oss omhuldade Ostlänken samt sträckan Göteborg-Borås, som är en annan del av Götalandsbanan. Det tycker vi är ett stort steg framåt.

Flera debattörer har tidigare ifrågasatt höghastighetsbanor i Sverige. I Banverkets utredning påvisas en samhällsekonomisk lönsamhet. Utredningen klargör också tydligt att nya spår är en förutsättning för att klara en tillväxt av godstrafiken - betydelsefullt för att klara klimatmålen. För oss i Östergötland är nya spår också nödvändiga för att pendeltågstrafiken ska fortsätta kunna utvecklas.

Med nuvarande planprocess kan en trafikstart ske först år 2020. Det sätter fingret på en av regeringens ömma punkter. Bo Holmbergs utredning visade att det krävdes en parallell och samordnad planprocess för att banan ska bli klar i rimlig tid. Hans slutrapport som lades fram hösten 2006 har inte lett till några beslut av den nya regeringen.

Etapp ett skulle kosta cirka 40 miljarder. Vi socialdemokrater har föreslagit att Ostlänken ska finansieras med lån. Finansminister Borg är tveksam både till detta och till Ostlänken som projekt. Nu får vi ett principiellt viktigt stöd från regeringens eget Finanspolitiska råd som har svårt att förstå varför statens investeringar ska bokföras annorlunda än för kommuner och företag. Principen borde vara att investeringar skrivs av i takt med den förväntade användningstiden.

Frågan om nya järnvägsbanor får inte fortsätta dras i långbänk. Vi är liksom SJ-chefen Forsberg djupt bekymrade över att tågets trovärdighet kan minskas på grund av förseningar förorsakade av kapacitetsbrist. Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg via Jönköping borde stå klar år 2020. Det skulle vara en bra miljöinvestering. Men hittills har det mest handlat om prat från regeringens sida när det gäller både miljö- och infrastruktursatsningar. Ska moderaterna stoppa både en ny regionindelning och investeringar i järnvägar?

Lena Micko

Mats Johansson

Läs mer om