Det har i år införts en koldioxidskatt för motorfordon som beräknas på utsläppen av koldioxid per kilometer men är oberoende av körsträcka. Det är ett steg i fel riktning. Slopa istället alla fasta avgifter och skatter på motorfordon och ta ut motsvarande summa som fossilbränsleskatt.
De fasta avgifterna och skatterna har liten styrande verkan. Endast vid nyinköp av bil kan de ha någon liten effekt. När man redan betalat sin bil eller den årliga koldioxidskatten är det endast bensinpriset som avgör valet mellan bil och miljövänligare alternativ.
En skatt på fossilbränsle gör att man vid varje resa får överväga om det är värt kostnaden. Vid valet mellan bil, buss, tåg eller cykel får de miljövänliga alternativen bättre konkurrenskraft. De flesta människor handlar inte miljömedvetet om de inte upplever en personlig fördel. Med höjt bensinpris kommer miljöintresset och det privatekonomiska intresset att sammanfalla.
En övergång bör göras stegvis på två eller tre år, dels för att se hur effekten blir och kunna anpassa skatterna under tiden, dels för att inte reta upp folk och låta människor anpassa sig till nya förhållanden. När övergången är gjord bör fossilbränsleskatten höjas i små steg varje månad eller kvartal så att man styr utsläppen mot de årligen uppsatta målen.
Det bör vara billigt att äga en bil men dyrt att köra den. En bil som står i garaget gör ingen skada men utsläppen av koldioxid hotar miljön. Bilåkande utsätter också andra och en själv för risker. Den delen tar försäkringsbolagen hand om. Sammantaget belastas bränsleslukande bilar eller motorcyklar automatiskt med de skatter respektive premier som motsvarar den miljöbelastning eller skaderisk som de orsakar.
Lars Olert