Corren och dubbelspåret genom Motala

Dubbelspår genom Motala riskerar att slå ut Göta kanals båttrafik och skapa bullerproblem. Det skriver kanaldirektör CLAES-GÖRAN ÖSTERLUND, som är kritisk mot Correns ledare.

Linköping2008-03-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter total tystnad från Östgöta Correspondentens sida om det planerade godsstråket genom Motalas tätort tar tidningen i en ledare den 28 februari nu bladet från munnen. Ledaren är skriven som om problemet med dubbelspårsdragningen bara rör Göta kanal och nämner inte ens de olägenheter som kommer att drabba hela Motala tätort. Få Motalabor har dessvärre insett de förödande konsekvenser dubbelspårsutbyggnaden kan komma att få. Skälet till detta är att kommunens innevånare matats med felaktiga uppgifter från Banverket, politiker och media. Correns ledare är tyvärr ett nytt exempel på detta.

Undertecknad har som kanaldirektör skyldighet att slå vakt om Göta kanals långsiktiga överlevnad och ställa frågan vad som händer efter 2020. Banverkets egna handlingar visar här att det genom Motala tätort byggs ett dubbelspår, som ska bli Sveriges största godsstråk. Målet för banan är, enligt Banverkets egna Järnvägsutredning, 800 tåg per dygn och att man ur investeringssynpunkt bör ha en beläggning på banan med 60 procent. Det är alltså ingen gissning att ett tänkbart tågantal kan bli 400 till 500 tåg per dygn. Detta skulle för Göta kanals del innebära att båttrafiken som den ser ut idag skulle omöjliggöras, vilket vore en nationell katastrof med tanke på att Göta kanal är ett av Sveriges största och mest omtyckta turistmål.

I ledaren anges att huvuddelen av godstågen (ca 60 procent) ska passera nattetid. Varifrån kommer denna uppgift? I själva verket kommer endast fem tåg få passera Motala tätort under tiden 22.00 - 06.00. Anledningen till detta är de höga ljudnivåer som kommer att drabba mängder av boende i Motala och begränsningen är ett resultat av en överenskommelse mellan Banverket och Naturvårdsverket (prop. 1996/97:53). De matematiska beräkningar Corren ägnar sig åt angående störande tågtrafik för broöppning saknar alltså relevans. Bullerproblematiken, som finns beskriven i Banverkets egen Järnvägsplan tycks inte alls oroa Corren.

Tidningen menar att de som är kritiska till godsstråket angett att "tunga långsamma godståg" skulle rulla genom Motala. Att tågen kommer att bli tunga och långa är förvisso sant, men dessvärre inte långsamma. Den planerade hastigheten för godstågen är 100 km/timme och detta genom ett tätbebyggt samhälle! Vad hade hänt om timmerurspårningen för några veckor sedan hade skett i den hastigheten?

Correns tystnad om det planerade godsstråket både i artiklar och på ledarplats har förvånat många. Tidningens nu publicerade ledare med osakligheter förvånar ännu fler. Visserligen är Corren ännu linköpingsbaserad och det ligger i stadens intresse att bli av med godstågstrafik i framtiden, men ändå kunde man kräva en något mer seriös och bredare debatt från tidningens sida.

Göta kanals ledning har att säkerställa kanalens fortsatta existens. Den ankommer på andra att värna Motala kommuns väl och ve.

Sluss och kram

Claes-Göran Österlund

Läs mer om