Konsumentverket och Boverket lanserade nyligen sajten Om Boende, som samlar relevant information om boende och byggande. Vårt förslag är att redan nu ta nästa steg i utvecklingen av sajten genom att lägga till funktionen Byggpriskollen. Uppdraget ligger nära vad Konsumentverket gjort tidigare när man skapat Telepriskollen där konsumenter lätt kan jämföra bästa priset för telefoni. Byggpriskollen skulle vara en motsvarande sida där konsumenter kan jämföra och få bästa pris på byggvaror. Tillfället skulle vara väl valt, Rot-avdraget gör att byggandet ökar i hela landet.
Tjänster som Pricerunner och kelkoo.se gör att man kan jämföra priser på allt från hemelektronik och kläder till försäkringar och bolån. Kunderna är vana att bilda sig en uppfattning och få överblick över ett inköp, både vad gäller utbud och kostnad. Men när de ska handla byggmateriel tvingas de fortfarande fara omkring i egen person och jämföra priser i butikerna.
Flera av de största aktörerna har fortfarande inte priser på nätet för alla sina varor, vilket gör att branschen sladdar något i utvecklingen på nätet. Att reaktionen från kunderna inte är starkare är därför lite förvånande. Konsumenterna skulle tjäna mycket på en sajt som jämför priser inför renoveringar, nybyggnation och tillbyggen.
I år kommer dessutom intresset för byggprojekt att vara rekordstort. Redan före Rot-avdraget renoverade och byggde svenskarna för cirka 30 miljarder kronor om året. Teveprogram som Äntligen hemma, Bygglov och Roomservice har gjort att intresset ökat. Lågkonjunkturen och Rot-avdraget gör att 2009 blir ett år där man gärna stannar hemma, renoverar och njuter av sitt boende i stället för att resa utomlands.
Att bygga om, bygga nytt och bygga till är dessutom en av de största investeringarna en privatperson gör. Nyttan med en sajt för just byggvaror känns därför mer angelägen än inom många andra områden, det finns stora summor att spara för den enskilde konsumenten.
Vi på Byggmax är förstås en del av byggvarubranschen, men vi tycker att branschen har en tendens till bakåtsträvande eller i alla fall inte satsar lika kraftfullt som många andra. Vi tror starkt på nätet som både sälj- och informationskanal och satsade tidigt på att utveckla en hemsida som har direkta kopplingar till lager och andra affärssystem för att få helt aktuella uppgifter vad som finns inne och till vilket pris. Vi är långt ifrån ensamma i branschen om detta, men det krävs att alla större byggvarubolag satsar för att möjliggöra jämförande tjänster på nätet.
2000-talets framgångsrika företag kännetecknas av transparens och öppenhet, och vi hoppas att fler företag i branschen sluter upp bakom förslaget med Byggpriskollen. Det kommer att utveckla branschen. Det skulle gynna oss företag, genom att öka trovärdigheten och intresset för våra produkter. Men framför allt skulle det gynna konsumenterna.
Magnus Agervald