Det behövs skolvärdar i Linköpings grundskolor

Både utåtagerande och tillbakadragna elever behöver uppmärksamhet som lärarna ofta inte hinner med, trots sina ambitioner. Ing-Britt Törnfeldt (FP) ger en rad exempel där behovet av skolvärdar är stort.

Alla grundskolor i Linköping behöver skolvärdar, anser skribenten.

Alla grundskolor i Linköping behöver skolvärdar, anser skribenten.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2010-10-12 08:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att skolorna efter alla nedskärningar nu får medel för en bättre verksamhet så finns det fortfarande ett stort behov av vuxna i elevernas vardag. Vuxna som ger stöd och trygghet, men också sätter gränser och normer. Många elever har bristande vuxenkontakt och vuxenstöd på sin fritid, vilket också avspeglar sig i skolvardagen.

Att ha en pedagogisk bakgrund är naturligtvis en fördel när man arbetar som skolvärd. Men empati, engagemang och sunt normtänkande tillsammans med en vuxens ansvar räcker långt. Erfarenhet av barn, erfarenhet som fritidsledare, idrottsledare, scoutledare eller annan social verksamhet är meriter som skolorna kan tillvarata.

För att ge lärarna möjlighet att ägna sin tid till undervisning, så kan skolvärdarna finnas med i klassrummen, det ger en dämpande effekt och mera studiero. Både utåtagerande och tillbakadragna elever behöver uppmärksamhet som lärarna ofta inte hinner ge trots sina ambitioner.

Skolvärdarna kan finnas för elevernas trygghet och trivsel i skolkorridorer, uppehållsrum och matsalar, samt fungera som rastvakter. De kan med sin närvaro bland eleverna förebygga och förhindra mobbning, rasism och trakasserier på ett tidigt stadium. En viktig uppgift eftersom undersökningar visar att dessa problem ökar i omfattning.

Det förekommer ofta ett tufft språk mellan eleverna. Framförallt flickorna är utsatta för könsord och andra kränkande beteenden, där kan skolvärdarna göra en insats genom att reagera och påvisa hövlighet och respekt i umgänget med varandra.

Klotter och skadegörelse förekommer ofta, med skolvärdar som rör sig i skolans lokaler så kan detta problem minimeras.

Elever som har problem behöver kanske prata med någon vuxen i förtroende. Skolvärdarna har tystnadsplikt och tid att lyssna. De kan i vissa situationer vara en länk mellan elever och skolpersonal samt socialförvaltning om det behövs.

I många skolor är kvinnlig personal i majoritet. Där har de manliga skolvärdarna en viktig funktion att fylla. Främst för pojkar med separerade föräldrar där vardagskontakten med pappan saknas och som därför söker manliga förebilder.

De skolvärdar som har invandrarbakgrund kan bygga broar mellan olika kulturer. Integrering och förståelse eliminerar riskerna för motsättningar och dess konsekvenser.

Miljön i skolornas matsalar skall vara trivsam. Där kan skolvärdarna också göra en insats genom sin närvaro.

En del elever har en tillåtande inställning till rökning och alkohol. Det behövs konstant information om dess risker, där kan skolvärdar vara en tillgång i det vardagliga umgänget med eleverna.

Rektorer, lärare, och skolvärdar kan tillsammans ge eleverna en tryggare och trivsammare skolmiljö.

Investeringar i grundskolorna som ger vuxenstöd och vuxenkontakter nu, är samtidigt investeringar för framtiden.

Ingbritt Törnfeldt

Folkpartiet Liberalerna

Läs mer om