För några veckor sedan presenterades en OECD-rapport, där rektors roll analyseras och där politikerna i alla länder rekommenderas att satsa på skolans ledarskap med ett antal konkreta åtgärder. Likaledes presenterade McKinsey & Company under Almedalsveckan en rapport som också framhåller ett tydligt samband mellan ledarskap och skolresultat.
Det är glädjande att se samstämmigheten i synen på rektorsrollen i alla delar av Europa.
I Danmark vill utbildningsdepartementet se tydliga rektorer med ett stort friutrymme att utöva sitt ledarskap. Den danske utbildningsministern vill avbyråkratisera rektorsjobbet för att skapa utrymme för rektor att vara just den närvarande ledare som befattningen kräver. På ministerns initiativ har en arena skapats där företrädare för olika organisationer med intresse och ansvar för skolan träffar departementet, diskuterar och även lägger förslag på förbättringsåtgärder.
Detta är en sak för den svenske utbildningsministern Jan Björklund att ta efter.
Det är nödvändigt att avlasta rektor från att ensam arbeta med dokumentation, uppföljning och utvärdering av skolans alla ansvarsområden - inklusive ansvar för fastigheter, skolmat, skolskjutsar med mera. Skolans styrdokument kräver att rektor ges mycket mer tid för elevernas pedagogiska och sociala utveckling liksom för personalledning än vad som oftast är fallet i dag.
I England finns NCSL - National College för School Leadership - en permanent skolledarhögskola. När Tony Blair tillträdde som premiärminister blev hans svar på frågan hur man bäst och snabbast lyfter ett land att det hänger på tre saker: "Education, education, education!"
Blair framhöll att skolledarna är en nyckelgrupp för att nå framsteg. NCSL är ett av resultaten av hans utbildningspolitik. Syftet med skolledarhögskolan är att göra skillnad i barnens liv genom ett högt kvalificerat skolledarskap. Skolan ska stödja och förkovra nuvarande och kommande rektorer så att de påverkar både skolan och samhället i positiv riktning.
"Vare sig du ska axla din första skolledarroll eller är en erfaren rektor i en liten grundskola eller leder en stor komplex skola: Lärarkollegiet finns där för att uppfylla de behov som du beslutar om" sade Blair då skolan invigdes.
Den blivande svenska rektorsutbildningen är betydelsefull och välkommen, men det behövs mer.
Också Sverige måste skapa en permanent skolledarhögskola med forskningsanknytning för att främja och utveckla ledarskapet i skolan för elevernas och samhällets bästa.
Även bland svenska politiker börjar ett intresse för rektorsrollen med dess förutsättningar och möjligheter att spira, men det går för långsamt. Om rektorsjobbet ska bli attraktivt i framtiden brådskar det. Lär av Danmark och England.
Lars Flodin