Det ska råda nolltolerans inom landstinget i Östergötland mot användandet av droger bland personalen. För att öka säkerheten i länet måste slumpvisa och oannonserade drogtester göras. Det är med omtanke för personalen och säkerheten hos patienterna som landstinget måste söka upp dem som använder sig av otillåtna preparat eller arbetar påverkade och även hjälpa dem att bli kvitt sitt missbruk om det finns möjlighet.
Detta görs redan i dag på flera håll i landet. I landstinget i Gävleborg utökades testerna från att enbart gälla ambulanssjukvårdens personal, som regelbundet blåst i en alkometer varje arbetsdag, till att även omfatta personal inom operationsverksamhet och intensivvård sedan en narkossjuksköterska varit påverkad under en operation.
Vi anser att tryggheten och säkerheten för patienterna går före det eventuellt upplevda intrång i den personliga integriteten som den enskilde kan uppleva.
Jag har själv blivit drogtestad på tidigare arbetsplatser. Tidigt på morgonen kom helt oanmält en okänd kvinna och ville att jag skulle lämna ett urinprov. Jag blev då visad till en toalett där de förberett testet och olika åtgärder för att ingen skulle kunna fuska. Bland annat var dörren öppen under testet. Detta är inget nytt eller för den delen konstigt. Både Svenska Arbetsdomstolen och Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter har bedömt att drogtester ska vara tillåtna i arbetslivet.
Anställda inom vården, som läkare och sjuksköterskor, tillhör yrkesgrupper med särskilt stort ansvar för personers hälsa och säkerhet. Samtidigt arbetar de i en miljö där det finns mycket läkemedel att tillgå för den som utvecklat ett beroende. Vår intention med förslaget är inte att försöka sätta dit någon. Vi vill helt enkelt öka tryggheten inom sjukvården i Östergötland. Både för de anställda och för patienten.