Eddan önskvärd och nödvändig

Kommunen kan inte straffa bilister som bor i innerstaden, eller de som tar bilen in till city. Det skriver Muharrem Demirok (c) i en replik till miljöpartisterna Annika Lillemets, Olof Enhag och Sebastian Carlsson.

Linköping2007-03-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Modern samhällsplanering utgår från verkligheten och ser till invånarnas förutsättningar och önskemål. Därför har en bred politisk majoritet gett klartecken för byggandet vid Eddan. Nu försöker miljöpartiet i en debattartikel (19/3) ge bilden av att detta är av ondo.

Vi vet att det finns önskemål om att bo nära city. Därför ger vi också klartecken för byggandet av 100 nya lägenheter centralt och attraktivt. Dessa bidrar till förtätningen av stadskärnan - utan att ta grönytor i anspråk.

Att påstå att detta blir en oacceptabel boendemiljö är att visa förakt. Med modern teknik kan vi bygga på sätt så att varken buller eller partiklar stör de boende. Vi använder redan i dag sådana lösningar för de boende längs Drottninggatan.

När det gäller miljöpartisternas kritik av cykelvägar och kollektivtrafik är jag förvånad.

Linköping har haft som mål att främja gång- och cykeltrafik. I dag finns också goda möjligheter att cykla i stora delar av kommunen. Vi fick en tydlig uppskattning då vi 2002 mottog Cykelfrämjandets pris "Årets Cykelstad" och Montrealtidningen La Presse beskrev Linköping som "cyklisternas drömstad".

Men detta är inte nog. Varje gång ett nytt område planeras finns främjandet av gång- och cykeltrafiken med i ett tidigt stadium, jämte kollektivtrafiken. Syftet är att möjliggöra för resande utan bil.

Vi vet dock att många är beroende av bil. Vi ser det i antalet resor med bil, som ökar, vilket vi ser på med oro. Men kommunen kan inte - som miljöpartiet föreslår - straffa de bilister som har valt att bo i innerstaden, eller de som väljer att ta bilen till city.

Vi ser dagligen vilka problem bristen på parkeringsplatser ställer till med. I stället för möjligheten att parkera smidigt cirkulerar bilisterna runt och letar efter plats. Det kan inte vara en sund miljöpolitik.

När vi vägt ihop de olika delarna framstår det som självklart att byggandet vid Eddan är både nödvändigt och önskvärt.

Muharrem Demirok

Ordförande i teknik- och samhällsbyggnadsnämnden

Läs mer om