Elitklubbarna lyfter företagandet

Elitklubbarnas nätverk samlar 2 500 företag. Det ger viktiga kontaktytor som stimulerar företagandet, skriver BO SUNDBERG, klubbdirektör Norrköping Dolphins och ordförande för Elitklubbarna i Fjärde storstadsregionen, och ANDERS MÄKI, vice klubbdirektör LHC.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-05-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen genomförde de fyra elitklubbarna i Linköping och Norrköping sin första nätverksträff med sina medlemspartners. Uppslutningen var stor och vi tror att det här bara är början på ett framgångsrikt utbyte mellan elitklubbarna och näringslivet i fjärde storstadsregionen.

LHC, LFC, IFK och Dolphins har bildat Elitklubbarna i Fjärde storstadsregionen. Det har mötts av bifall, men också av frågor och oro från vissa håll.

De fyra klubbarna tillhör alla eliten inom sina sporter; ishockey, fotboll och basket. Klubbarna har olika historia, men har det gemensamt att de kan visa upp stora framgångar och ett brett folkligt stöd. På så vis är klubbarna också starka varumärken. Bakom det ligger ett långsiktigt arbete för att skapa starka klubbar och att skaffa samarbetspartners i näringslivet.

Utan publikens och olika samarbetspartners stöd skulle vår strävan att nå elitens topp inte vara möjlig. Men vi vågar också påstå att utan nätverken av samarbetspartners som elitklubbarna har byggt upp skulle många affärer i regionen aldrig ha blivit av. Elitklubbarna erbjuder kontaktytor som inget annat nätverk i regionen kan ge. Vårt nätverk samlar 2 500 företag!

Det har framförts kritik mot att andra elitklubbar i regionen inte ingår i samarbetet och att våra fyra föreningar skulle ha monopol på sponsormarknaden.

Till att börja med anser vi att det är naturligt att börja ett samarbete med de största arenaklubbarna i våra största städer, där det finns etablerade nätverk. Det finns också etablerade relationer mellan ledare i klubbarna och chefer i näringslivet på båda orterna.

Vi tror inte att det blir mindre pengar till andra klubbar. Samarbetet bygger inte på att söka fler partners eller få in mer sponsorpengar. Vi ska skapa en arena för affärer, som kan ge klubbarna ökad trovärdighet när det gäller att leverera nyttigheter till sina samarbetspartners.

Företagen vill finnas med där det är attraktivt att synas och medverka. Tror någon att samma intresse skulle finnas i en region utan elitlag? Vi tror att vårt samarbete är till godo även för de föreningar som för närvarande står utanför, genom att idrotten kommer i fokus som mötesplats för näringslivet i regionen.

En annan farhåga har varit att klubbarnas identitet skulle suddas ut med ett ökat samarbete och att många supportar tycker att rivaliteten mellan olika lag är något man aldrig kan ta bort.

Våra lag verkar i olika sporter och kommer var för sig kämpa för att bli bland de bästa i sina respektive serier. Men vi kan utbyta erfarenheter och utnyttja våra resurser bättre och just skapa bättre kontaktytor för våra samarbetspartners.

Tar företagen i regionen utmaningen att delta i vårt samarbete är möjligheterna stora. Idrotten kan bygga broar för att stimulera företagande inom och utanför Östergötland.

Bo Sundberg

Anders Mäki

Läs mer om