Det snackas mycket om den Fjärde Storstadsregionen som ska ge ökad tillväxt och en starkare profilering av regionen. Men när vi nu har världens möjlighet att visa upp oss för hela Europa och verkligen skapa förutsättningar för ökad tillväxt - ja då backar politikerna.
Om Norrköping blir kulturhuvudstad 2014 skulle det gynna Fjärde Storstadsregionen på många sätt. Och inte bara kortsiktigt - effekterna av att vara kulturhuvudstad är långsiktiga. Det här verkar en del av politikerna inte förstå, varken i Norrköping eller i Linköping.
Kultur är ingen isolerad del av samhället. Kulturen ökar attraktionskraften, livskvaliteten och integrationen. Men framförallt är den en förutsättning för kreativitet. För oss unga med kreativa jobb är det självklart att ett brett och levande kulturliv skapar förutsättningar för tillväxt. Det är den kreativa sektorn som växer mest i Europa just nu.
Här i Sverige brukar vi kalla den för upplevelseindustrin, i USA säger man Creative Industries medan man inom EU talar om Cultural Industries. Oavsett begrepp handlar det om yrken som exempelvis arkitekter, utveckling av dator- och tv-spel, design, film, foto, konst, litteratur, mode, musik, scenkonst och turism.
Och just inom de kreativa yrkena är vi svenskar väldigt framgångsrika redan i dag. Titta bara på alla svenska kläddesigners som slagit igenom de senaste åren, såväl nationellt som internationellt. Tänker man ett steg till så blir det ju uppenbart att de kreativa yrkena genererar jobb till andra branscher också. De kläder som designas ska ju tillverkas, packas, fraktas, marknadsföras och säljas också.
Helt klart är att det är inom den här sektorn som många av framtidens yrken kommer att finnas. Ska vi vara en storstadsregion på riktigt måste vi satsa på de unga kreativa människorna. Annars kommer de att flytta till storstäder med ett rikare och mer inspirerande kulturliv.
Vi i Norrköpings konsthall är en salig blandning av unga kreatörer. Vi jobbar som barnboksförfattare, webbdesigners, kläddesigners, musiker och konstnärer. Vi har fått ett fantastiskt stöd från kommunen och vi skulle vilja påstå att konsthallen fungerar lite som en smältdegel för kreativitet. Vi inspireras av varandra och av varandras vänner i andra delar av världen. Och vi är långt ifrån ensamma - kulturen och kreativiteten lever i hela regionen. Nu gäller det bara att ta det här ett steg till. Ett kulturhuvudstadsår skulle ge den kraft som behövs.
Låt oss ta chansen att skapa ett kreativt centra i den Fjärde Storstadsregionen. Fram för en kreativare Fjärde Storstadsregion!
Jenny Ericsson
Driver Pick a doll HB
Jonna Björnstjerna
Serietecknare och illustratör
Andreas Andersson
Kläddesigner, butiksägare och säljansvarig PICK A DOLL Agency
Klas Isaksson
Konstnär, Norrköpings konsthall
Johnny Kron
Konstnär, Norrköpings konsthall
Dan Bränwall
Konstnär, Norrköpings konsthall
Erik Fremred
Webbdesigner
Åke Olofsson
Musiker, Den svenska björnstammen
Mattias Göransson
Musiker, Den svenska björnstammen