Engelska skolan sämst i högstadieklassen

Linköping2006-02-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan ska förmedla kunskaper. Syftet med att diskutera ordning och reda i skolan bör framför allt vara att det underlättar elevernas inlärning.

På Engelska skolan är gott uppträdande hos eleverna och arbetsro självklara förutsättningar för undervisningen, skriver Corren i sitt reportage om Engelska skolan den 1 februari.

Hur har då kunskapsmålen uppfyllts?

I den senaste redovisningen som Skolverket presenterat och som avser Linköpings kommun för 2003/2004 kan man läsa att exempelvis Ekholmsskolan, Linghemsskolan, Tornhagsskolan, Tokarps-skolan och Kärna skola har ett resultat som är högre än det förväntade. I den ligan har Engelska skolan det sämsta resultatet av samtliga högstadieskolor i Linköping.

Medan folkpartiet och andra med stor iver hänger sig åt att diskutera disciplinära åtgärder för enskilda elever, fortsätter vi med den pedagogiska utvecklingen i Linköpings kommunala skolor.

Syftet med vårt arbete är att med eleven i centrum på olika sätt, med olika verktyg och utbildade pedagoger och med ordning och reda på arbetsplatsen, ge de bästa förutsättningar för att våra elever skall lyckas i skolan.

Medan folkpartiet och andra med stor iver hänger sig åt att diskutera disciplinära åtgärder för enskilda elever, fortsätter vi med den pedagogiska utvecklingen i Linköpings kommunala skolor, skriver BIRGITTA STÅHL ÖCKINGER (s), ordförande barn- och ungdomsnämnden.

Läs mer om