Snabbt ökade driftskostnader för snöröjning och våldsamma regn innebär att många enskilda väghållare hamnar i ett svårt ekonomiskt läge. Nu tvingas allt fler skjuta nödvändiga reparationer och investeringar på framtiden. Sveriges enskilda vägar är unika. Vi har i dag landets längsta vägnät, 42 000 mil. En övervägande del av dessa sköts av föreningar som lägger ned ett omfattande ideellt arbete och pengar för att deras vägar ska fungera och vara farbara året runt. Nästan var fjärde person- eller godstransport börjar eller slutar på en enskild väg.
Staten och kommunerna går i många fall in som medfinansiärer och tar en del av kostnaderna för de enskilda väghållarna. Knappt hälften av de enskilda vägarna, ungefär 20 000 mil, saknar helt statliga bidrag. Väghållarna står helt själva för kostnaderna för drift, underhåll och investeringar av vägen.
De statliga vägarna omfattar cirka 10 000 mil och de kommunala vägarna ca 3 400 mil, men deras andel krymper. Det pågår en omvandling där både statliga och framför allt kommunala vägar överlåts till enskilt huvudmannaskap. I många fall är detta en positiv förändring som kan innebära att väghållningen blir effektivare och bättre.
Jämförelser visar att enskild väghållning är effektivare och kostar betydligt mindre i drift och underhåll än motsvarande statliga och kommunala vägar. Detta beror inte bara på det ideella arbete som läggs ned. En stor del kan tillskrivas en effektivare förvaltning som är bättre anpassad till de boendes krav och behov.
Den enskilda väghållningen innebär således stora besparingar för både stat och kommun, men ökade kostnader för den enskilde. Det finns i dag ett stort uppdämt behov av större investeringar, bland annat i tusentals broar i det enskilda vägnätet. Alltfler enskilda väghållare klarar inte av bära sådana kostnader. Därför skjuts sådana större investeringar på framtiden. När det snöar eller regnar mycket så ökar kostnaderna kraftigt för att sköta vägarna på rätt sätt, och väghållarnas budget för underhåll och investeringar skjuts framåt i tiden.
De statliga bidragen till enskild väghållning har höjts av den nuvarande regeringen och det är mycket positivt. Vi anser dock att nuvarande nivå på anslagen inte är tillräcklig för att skapa en långsiktig stabil lösning. Det gäller inte minst för det underhållsberg de skjuter framför sig. Vårt förslag är att regering och riksdag etablerar ett långsiktigt stöd. Detta bör vara direkt riktat till sådana investeringar som en enskild väghållare inte själv klarar av att bära, exempelvis renovering av broar eller större underhåll för att bland annat klara klimatförändringarnas skador. Ett sådant stöd skulle bidra till bättre enskilda vägar i framtiden.
ULF SÄVSTRÖM VD RIKSFÖRBUNDET ENSKILDA VÄGAR