Correns ledare den 22 januari menar att Sverige målat in sig i ett etanolhörn. Det håller vi inte alls med om på Lantmännen Energi, Sveriges ledande producent av biodrivmedel genom bolaget Lantmännen Agroetanol. Därför känner vi oss manade att korrigera de felaktiga uppgifter och slutsatser som ledaren bygger på.
* Etanol leder inte till svält. Bara några promillen av världens jordbruksareal används i dag för produktion av bioenergi. Och för flertalet av världens fattiga är höjda priser på jordbruksgrödor bra. Cirka 75 procent av dessa människor lever på landsbygden och har jordbruk med kringliggande näringar som sin primära utkomst. De gynnas av de högre och stabilare priser som en ny energimarknad medför. Den internationella bondeorganisationen IFAP, som domineras av utvecklingsländer, ställer sig bland annat därför mycket positiv till bioenergi.
* Påståendet att storskalig bioenergi leder till stora koldioxidutsläpp stämmer inte heller. Vid en större anläggning kan man få en mycket högre energieffektivitet. Studier vid Lunds Tekniska Högskola visar tydligt att etanol från vår etanolanläggning i Norrköping har mycket bra miljöprestanda. Modern teknologi kombinerad med energiintegration hos ett biobränsleeldat kraftvärmeverk ger etanol som minskar utsläpp av växthusgaser med 80 procent, jämfört med bensin.
* Salix är en mycket effektiv energigröda. Kanske den bästa vi kan odla i vårt klimat. Men tekniken för att göra biodrivmedel, såsom metanol eller DME, från denna cellulosaråvara är fortfarande under utveckling. Först om cirka tio år kan vi räkna med kommersiell produktion.
* Etanoltullen infördes när vi blev medlemmar i EU. Vi på Lantmännen anser att etanoltullen behövs under en övergångsperiod då den svenska och europeiska biodrivmedelsindustrin byggs upp. I dag importeras 100 procent av vår oljekonsumtion. Så mycket som 80 procent av all drivmedelsetanol importeras också. Det är inte förnuftigt att byta dagens importberoende av olja mot ett lika högt beroende av etanol och andra biodrivmedel. Dessutom är det så att nästan all etanol som importeras kommer från Brasilien. Detta riskerar att skapa ett oligopol på Europas och tredje världens bekostnad.
Sist men inte minst vill även vi instämma i att det är modigt och klarsynt av Maud Olofsson att framföra vikten av att inte peka ut morgondagens biodrivmedel i dag utan att ge forskningsresurser till både etanol, biogas och el. Det är också riktigt att biobränslen inte får bli ett alibi för att låta bli att satsa på bränslesnåla bilar. Men med etanol har vi påbörjat den nödvändiga omställningen från fossila drivmedel till morgondagens alternativ. Etanolen är därmed inget inmålat hörn utan en dörröppnare till framtiden.
Bengt Håkansson