Ett flygplatsbolag för två städer

En av de viktiga aspekterna för passagerarna i den segdragna flygplatsfrågan är att det finns ett bra utbud i regionen så man slipper flyga från Arlanda. Möjligheterna till ekonomiska besparingar på de två flygplatserna, är en annan faktor som Alf Larsson, konsult inom flygsektorn framhåller i detta debattinlägg.

Bra utbud på flyglinjer är en viktig faktor, viktigare än flygplatsens placering anser debattförfattaren.Bild Peter Jigerström

Bra utbud på flyglinjer är en viktig faktor, viktigare än flygplatsens placering anser debattförfattaren.Bild Peter Jigerström

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2010-12-01 10:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om Östgötaregionen nu vill visa omvärlden och flygbolagen att man gemensamt satsar på flyget så måste det till ett gemensamt flygplatsbolag. Det är därför bra att det äntligen har tagits ett politiskt initiativ från Norrköpings kommun genom Lars Stjernkvist om att diskutera samordning och ev. ett gemensamt flygplatsbolag för Norrköpings och Linköpings flygplatser.

Det förslag som Handelskammaren tidigare har lämnat är ett bra förslag som man borde kunna jobba vidare på.

För mej som passagerare spelar det ingen större roll från vilken av flygplatserna jag flyger från, det är viktigaste är att det finns ett bra utbud i regionen så jag slipper flyga från Arlanda.

Det blir naturligtvis lägre kostnader med ett gemensamt flygplatsbolag än med två. Istället för två flygplatschefer, två marknadsförare blir det billigare med en gemensam administration. De största kostnadsbesparingarna görs som regel alltid när man tar bort befattningar i toppen av en organisation.

Genom att driva flygplatserna gemensamt behöver man inte konkurrera om vilka flygbolag som skall flyga på vilken flygplats. Låt flygbolagen och marknaden själv avgöra detta.

Det finns utöver den besparing jag tidigare nämnt även andra besparingar som kan göras i ett gemensamt bolag. En av de mer kostnadsdrivande delarna i driften av en flygplats är flygtrafikledningen. Denna tjänst skulle man idag kunna konkurrensutsätta, eftersom LFV:s monopolställning numera är borta och det numera finns en alternativ aktör i Sverige, ACR, som redan tagit över flygtrafikledningen på tre kommunala flygplatser. Genom att konkurrensutsätta och upphandla denna tjänst för både Norrköping och Linköpings flygplatser, inklusive terminalkontrollen skulle nuvarande kostnad med all sannolikhet kunna reduceras.

Inte nog med detta, i och med att tekniken går framåt, är det idag tekniskt möjligt att fjärrstyra ett flygplatstorn och övervaka en flygplats och bedriva flygtrafiktjänsten på distans från en annan plats. I detta fall skulle då Linköpings flygplats kunna fjärrstyras från Norrköping under lågtrafiktider och på detta sätt spara ytterligare personal. Att jag förslår att Linköping flygplats övervakas från Norrköping beror på att det finns mer flygledningskapacitet på Kungsängen eftersom flygkontrolltjänsten för terminalområdet i Östergötland finns på Kungsängen med ansvar för in/utflygning till samtliga flygplatser i Östergötland samt Skavsta. För Linköpings del kommer det vara en fördel att ha detta system med fjärrstyrning av torn installerat eftersom Saab är en leverantör av detta system och flygplatsen kan användas som teknisk referens.

Om man bara har viljan av att göra något gemensamt finns det mycket att tjäna för båda platserna i denna sammanslagning utan att någon av flygplatserna skall behöva ge upp några av sina flyglinjer. Tvärtom, om man är enade kommer båda flygplatserna att stå sig starkare.

ALF LARSSON, FINSPÅNG, KONSULT INOM FLYGSEKTORN

Läs mer om