EU-blomman viktig i kampen mot klimathotet

Ett klimatmärkningssystem håller på att tas fram inom EU. Med EU-blomman kommer det att bli enklare att leva klimatsmart, skriver Sven-Olof Ryding, vd Miljöstyrningsrådet.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-02-28 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter en grön start på det nya året i en stor del av landet står det allt klarare att vi måste ändra vår livsstil för att hejda klimatförändringarna. Men hittills har det varit svårt för oss alla att göra klimatmedvetna val. Sju av tio efterfrågar tips om vilka varor och tjänster de ska välja för att minska koldioxidutsläppen, enligt en granskning gjord av Naturvårdsverket.

Det finns flera trovärdiga miljömärken som informerar om en varas påverkan på hav, skog, luft, växt- och djurliv - men ingen märkning av dess klimatpåverkan. Det är särskilt angeläget eftersom likvärdiga varor kan ha vitt skild klimatpåverkan. Konsumenten skulle alltså kunna göra en stor klimatgärning - om bara informationen fanns.

Hjälp till den villrådige och klimatmedvetne konsumenten är på väg.

EU-kommissionen har gett Miljöstyrningsrådet uppdraget att tillsammans med ett italienskt företag ta fram ett klimatmärkningssystem för den europeiska miljömärkningen - EU-blomman. I juni presenterar vi vårt förslag till det första systemet för en enhetlig klimatmärkning för varor och tjänster i sitt slag i världen. Målet är att det ska vara ett tydligt och förtroendefullt verktyg för företag, offentlig sektor och enskilda som vill minimera sin klimatpåverkan. Med någon form av enkel vägledning på förpackningen ska konsumenten få reda på produktens klimatpåverkan, så att man direkt i butiken kan välja det mest klimatanpassade alternativet.

Bakom den enkla vägledningen finns en komplex beräkning som bygger på vetenskaplig samsyn och internationell standardisering. Dessutom måste alla klimatpåverkande växthusgaser inkluderas - inte bara koldioxiden.

Miljömärkning med EU-blomman finns för bland annat skor, färg, dammsugare, diskmaskiner, kopieringspapper och kylskåp. Dessa produktgrupper är exempel på varor som kommer att omfattas av den nya klimatmärkningen. Klimatmärkningen kommer successivt att omfatta allt fler produktgrupper. Då fasas de klimatsämsta produkterna ut i linje med den utveckling som världens länder enades om på klimattoppmötet på Bali.

Om handeln ser klimatmärkning av varor och tjänster som mindre intressant blir genomslaget emellertid begränsat - till en stor besvikelse för de konsumenter som efterlyser denna information. Men handeln behöver tid att förbereda sig, så att märkningen blir en del av deras marknadsföring och produktframtagande. Därför bjuder vi in handelns representanter för att diskutera klimatmärkningen och hur den bäst kan komma till användning.

Störst genomslag och klimatnytta får klimatmärkningen, eller snarare beräkningsunderlagen om en varas totala klimatpåverkan, om detta också används systematiskt av stat, kommuner, landsting när de upphandlar varor och tjänster. Det stimulerar en miljödriven näringslivsutveckling där de varor och tjänster som är bra för klimatet också blir de som efterfrågas långsiktigt.

Det måste bli enkelt att vara klimatsmart - och det är du som konsument som avgör vad som är enkelt. Miljöstyrningsrådet tar därför gärna emot dina synpunkter på hur en klimatmärkning ska utformas.

Sven-Olof Ryding, VD Miljöstyrningsrådet

Läs mer om