Evenemang bra för kommunen

Linköping kan bli en av de allra bästa evenemangsstäderna, men då måste politikerna våga. Det skriver MATS JOHANSSON, (s), kommunalråd.

Linköping2008-08-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under en intensiv sommarvecka följde jag som fotbollsförälder Gothia Cup i Göteborg. Det är världens största ungdomsturnering i fotboll. I år deltog totalt 1 572 lag eller 34 400 spelare och då är ledare och föräldrar oräknade!

Tar man del av siffrorna så förstår man vilken nytta Göteborg och faktiskt Sverige har av ett sådant jätteevenemang. Bland många siffror visar Turismens utredningsinstitut exempelvis att Gothia Cup ökar statens skatteintäkter med imponerande 138 miljoner kronor.

Och i sommar var det inte bara den mäktiga invigningen av Gothia som fyllde Ullevi, utan det bjöds också på två fullsatta megakonserter (Springsteen och Iron Maiden).

Jag är imponerad av Göteborgs arbete med evenemang. Göteborgs stad har också förstått att stoppa in de pengar som krävs för att lyckas i evenemangsvärlden.

Min vision är att Linköping på ett ännu kraftfullare sätt utvecklar sitt arbete kring evenemang. Förvisso har vi inte någon nationalarena som Ullevi, men vår region har numera ett gott utbud av lämpliga arenor.

I Linköping har vi ett framgångsrikt kommunalt bolag i Arenabolaget, med många duktiga medarbetare som på kort tid bidragit till att Linköping numera nämns med stor respekt i arrangörskretsar. Men bra kan bli ännu bättre! Jag skulle vilja utveckla Arenabolagets organisation ytterligare så att kraften i bolaget ökar. Men då måste den lokala politiken våga satsa och argumentera för att stärka Arenabolagets ekonomiska muskler för att på sikt kunna öka intäkterna av lyckade evenemang till kommunen. Och vem vet, det kanske också kan bli någon skattekrona till staten från Fjärde Storstadsregionen genom uppmärksammade evenemang! Kommunen måste också visa uthållighet. Vi vet att förutsättningen för ett uppmärksammat evenemang en kväll i Cloetta Center kan vara år av förberedelser och hårt arbete från många personer.

Lyckade evenemang leder till många positiva effekter för en ort. Förutom att turisternas konsumtion skapar arbetstillfällen är evenemangen imageskapande och kan göra en stad mer attraktiv att flytta till, studera på eller att etablera företag i. Jag vill att Linköping ska räknas till de framgångsrika evenemangsstäderna i Sverige!

Mats Johansson

Läs mer om