Nu har det kommit ännu ett förslag om att chockhöja bensinskatten. "Höj bensinskatten kraftigt" basunerar naturvårdsverket och energimyndigheten ut i rapporten "Den svenska klimatstrategins utveckling".
Fakta är att Sverige från 1990 kraftigt minskat utsläppen av koldioxid och med råge uppfyllt sina nationella mål och till 2010 gått mycket längre än vad Kyotoprotokollet kräver.
Men "Bror-duktig"-myndigheterna tycker inte detta räcker utan vill gå mycket längre. Främst skall detta ske med straffåtgärder mot bilfamiljerna.
Nu måste överheten sansa sig lite! Koldioxidproblematiken är ett internationellt, globalt problem, om det nu är ett problem. De stora problemen finns i jätteekonomierna USA, Ryssland, Indien, Kina, Indonesien och så vidare. Sveriges samlade utsläpp är bokstavligt talat som en fis i öknen.
Det hjälper inte att vi springer flera mil före alla andra. I Kina nyregistreras varje år fler bilar än vad vi har totalt i Sverige. Medan den ensamma mamman i Slite får sin hushållsekonomi krossad av bensinskatten för att vi skall vara så duktiga och långt före i Sverige så betalar inte den kinesiske miljonären ett öres koldioxidskatt för sin stadsjeep.
Anders Borg (finansministern) och Andreas Carlgren (miljöministern) betalar inte heller ett öres koldioxidskatt när de åker med det bränsleslukande regeringsplanet, som dessutom saknar katalytisk avgasrening!
Naturvårdsverket och energimyndigheten går nu ut och föreslår att drivmedelsskatten i ett slag skall höjas med 75 öre och sedan årligen höjas i takt med konsumentprisindex.
Samtidigt vet dessa myndigheter att en höjning av bensinskatten inte ger någon som helst global miljönytta eftersom svenskarnas körvanor inte ändras märkbart. Vi kör bil därför att vi måste. Onödig körning är redan bortrationaliserad. Det enda en ytterligare höjning av bensinskatten åstadkommer är att låg- och medelinkomsttagarna får tunnare plånböcker och finansministerns skattkista får påfyllning.
Om man skall komma med globala förslag på ett globalt problem så är svenska privatbilister den absolut sista grupp man skall ge sig på. Att minska utsläppen från svenska bensinbilar kostar 11-12 kronor kilot. EU och Kyotoprotokollet föreslår åtgärder som kostar max 1 krona kilot. Att fortsätta jaga svenska bilister är att kasta pengar i sjön!
Sverige är ett litet utpräglat glesbygdsland. Vi behöver köra bil på ett annat sätt än de flesta andra världsmedborgare.
Vill myndigheter och politiker vara goda föredömen skall man lämna den ensamma mamman med sin gamla Opel Kadett i Slite ifred och i stället frivilligt betala koldioxidskatt på sina flygresor med sina egna skattade pengar. Det skadar inte dem i Sverige som redan har för hög skatt.
Bensinskatten i Sverige måste sänkas - inte höjas!
Kenneth Winsborg