Att skattepengar endast satsas på hållbara transportslag, främst järnväg, borde vara en självklarhet nu när ingen längre är okunnig om vikten av att hejda klimatförändringarna. Så är det tyvärr inte. Den 1/12 rapporterade Corren att "kommunen" vill ha bättre täckning av underskottet för Linköpings flygplats.
Det är sant att en majoritet i kommunstyrelsen vill att mer statliga medel ska slösas på att subventionera Linköping City Airport. Miljöpartiet däremot står konsekvent upp för en klimatvänlig politik, senast genom att i kommunstyrelsen begära återremiss av kommunens yttrande över den statliga utredningen "Framtidens flygplatser - utveckling av det svenska flygplatssystemet".
Vi föreslog att kommunen i stället för att slentrianmässigt begära fler miljoner till klimatskadlig verksamhet skulle förespråka att Sverige ska satsa lika mycket som EU-genomsnittet på transportinfrastruktur men bara på klimat- och miljövänliga transportslag, alltså inte flyg eller massbilism. Vi ville också tydligt uttala att flyget ska bära sina egna kostnader. Tyvärr var vi ensamma om den åsikten.
Det gäller att satsa rätt på alla nivåer. Mer än 20 miljoner kronor av våra kommunala skattepengar slösas varje år på att subventionera flyget i Linköping. Om vi gröna fått bestämma hade dessa miljoner i stället använts till fler cykelvägar eller tätare bussturer.
Flyget orsakar i särklass mest klimatpåverkan per person och kilometer. Det är tyvärr svårt att med tekniska lösningar minska den. Den som menar allvar med arbetet att hejda klimatförändringarna kan inte arbeta för en ökning av flygresandet. Hur tänker den politiska majoriteten?
Annika Lillemets