Feltänkt miljöbilspremie

Biogasbilar är de absolut miljövänligaste och borde därför gynnas framför etanolbilar av miljöbilspremien. Det skriver bland annat företrädare för taxinäringen och ett biogasbolag.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-09-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringens miljöbilspremie på 10 000 kronor är inkonsekvent. Den ges till fordon utan betydande utsläppsminskningar. Men den ges inte till hyrbilar och taxi, trots att det skulle ge stor miljöeffekt. En förändrad premie skulle kunna öka miljöbilsboomen.

Var femte nybil är nu en miljöbil. Miljöbilspremien som kom i april har drivit på ytterligare och lett till att vi fått många nya miljöbilar på marknaden. Men för att miljöbilsboomen ska ge bättre miljöeffekt, måste ett par skönhetsfläckar åtgärdas.

Ren biogas är det miljövänligaste bränslet på marknaden. Klimatpåverkan minskar med 90 procent jämfört med bensin, utsläppen av allergiframkallande och övergödande kväveoxid minskar med två tredjedelar och utsläppen av cancerframkallande partiklar är nästan noll. Även etanol (E85) innebär en drygt halverad klimatpåverkan jämfört med bensin, medan övriga utsläpp är på bensinbilsnivå. Diesel har 20 procents minskad klimatpåverkan, men övriga utsläpp är värre än för bensinbilen.

En etanolbil kostar upp till 10 000 kronor mer jämfört med motsvarande bensinbil - samma summa som miljöbilspremien, som därmed "äts upp". En gasbil kostar upp till 40 000 kronor mer än motsvarande bensinbil, då räcker inte premien på 10 000 kronor särskilt långt. För dieselbilen innebär premien i praktiken ett direkt avdrag på det redan låga priset. Etanolbilsförsäljningen har ökat marginellt och gasbilarna har backat, vilket ur miljöperspektiv är ledsamt.

Miljöbilspremien bör baseras på faktiska koldioxidutsläpp eller - om det är svåradministrerat - enligt en trappstegsmodell. Premien kan vara 20 000 kronor för biogasbilen samt 5 000 för etanolbilen och andra miljöbilar. Det skulle bättre spegla faktisk miljö- och klimatpåverkan. Försäljningen av biogasbilar skulle öka och trafikens miljö-, klimat- och hälsopåverkan minska. Dessutom skulle kostnaden för statskassan minska, då kostnaden per liten dieselbil skulle halveras.

Privatbilister kör i genomsnitt 1 500 mil per år, medan hyrbilsfirmornas bilar rullar 7 000 mil per år och en taxi i snitt kör 10 000 mil per år. Ur miljöperspektiv är det ineffektivt att miljöbilspremien är förbehållen privatbilar - vidga den till taxi och hyrbilar så får den sex gånger så stor effekt.

Att öppna miljöbilspremien för taxi och hyrbilar är billigt, då marknaden är klart mindre än för privatbilister. Det kan finansieras genom att differentiera miljöbilspremien utifrån den verkliga miljöförbättringen respektive bil ger, vilket skulle gynna biogasen. Det skulle ge stora miljövinster och skynda på miljöomställningen av bilismen. När ska riksdag och regering börja använda miljöbilspremien kostnadseffektivt?

Frederick Scholander

Taxi 020

Jakob Lagercrantz

Gröna Bilister

Per Ewers

Scandinavian Biogas

Roger Ekdahl

Biluthyrarnas Riksförbund

Läs mer om