Flygets miljömål, finns dom?

Det rimmar illa att Linköpings flygplats vill öka trafiken när klimatet kräver att vi flyger mindre, skriver LARS OLERT civilingenjör och miljödebattör i Linköping.

Linköping2008-01-24 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vilket miljömål strävar flyget mot? Linköpings flygplats börjar den 31 mars i år med direktflyg till Amsterdam och antalet passagerare beräknas öka med 40 000-50 000. Man har siktet inställt på att satsa på charterflyget och öka antalet flygresenärer till 300 000 år 2014. År 2007 flög 70 000 passagerare från Linköping, en ökning med åtta procent sedan föregående år.

Svenska Naturskyddsföreningen anser att vi måste minska koldioxidutsläppen med fem procent per år för att säkert klara att nå tvågradersmålet för atmosfärens temperaturhöjning. Om den globala temperaturen ökar med mer än två grader så kommer haven och skogarna att släppa ut mer koldioxid än de absorberar vilket innebär att vi får en temperaturökning som inte går att stoppa.

För att klara tvågradersmålet måste utsläppen år 2050 vara 90 procent lägre än 1990 års nivå. Det innebär ett ton koldioxid per person och år från 2050. De nuvarande utsläppen är sex ton per person och år inom Sveriges gränser. Globalt orsakar vi tolv ton koldioxidutsläpp per person och år. En flygresa till Thailand släpper ut motsvarande fem ton koldioxid per passagerare.

Hur ska vi klara klimatmålen om flyget ökar?

Många anser att det nästan är en mänsklig rättighet att flyga till soligare och varmare länder en eller flera gånger om året. Den trenden måste brytas.

Politikerna bör införa koldioxidskatt eller restriktiva utsläppsrätter för flyget. Resebranschen bör införa koldioxiddeklaration på sina resor.

Infrastrukturen måste planeras för de förhållanden som kommer att råda år 2020 och framåt. Pengarna bör satsas på järnväg, energibesparing och utbyggnad av förnybara energislag i stället för flygplatsbyggen.

Lars Olert

Läs mer om