Flygplatsutredningen missar poängen

Linköpings och Norrköpings flygplatser är olika och kan inte ersätta varandra. Det har statens utredare inte förstått, skriver Mattias Ottosson (s), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping och Jörgen Rundgren (m) oppositionsråd.

Linköping2007-10-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Christina Rogestams flygplatsutredning Framtidens flygplatser - utveckling av det svenska flygplatssystemet skapar problem att utöka samarbetet kring flygplatserna i Östergötland.

Utredningen är väldigt Stockholmsorienterad och föreslår att Luftfartsverket på sikt inte längre ska äga ett antal regionala flygplatser i landet. Samtidigt ska man fördela cirka 105 miljoner kronor till ett antal regionala flygplatser.

Totalt sett får Fjärde storstadsregionen, cirka 3,8 miljoner kronor av detta, allt till Linköpings flygplats. Motiveringen är att "man kan inte stödja två flygplatser som ligger så nära varandra".

Det märkliga i utredningen är att man berömmer Norrköping för att man tagit över driften från staten och lyckosamt påbörjat utvecklingen av flygplatsen. Under det år som kommunen ägt flygplatsen har trafiken ökat med nästan 100 procent. Samtidigt ställer man frågan i utredningen om Norrköping avser att driva sin flygplats vidare.

Tror utredaren att kommunens avsikt att med överta flygplatsdriften var att lägga ner den?

Norrköpings kommun ska, liksom Saab, ses som en seriös aktör och långsiktig ägare.

Christina Rogestam menar att Norrköping och Linköping bör samarbeta i arbetet med sina flygplatser. Hur ska ett samarbete gå till när utredningen ensidigt pekar ut Linköpings flygplats? Utredningen kunde istället innehålla en morot för att påskynda samarbeten, där det går att samarbeta.

Ett av de grundläggande problemen med Östergötlands två flygplatser är att de är olika ur ett antal perspektiv, vilket utredaren inte verkar ha insett. Det är en orsak till att det varit svårt såväl politiskt som ur andra aspekter att välja bort den ena till förmån för den andra. Saabfältet som visserligen behövs för Saabs verksamhet har inte förutsättningar att klara av all den verksamhet som Norrköpings flygplats idag hanterar, och som vi dessutom avser att fortsätta utveckla långsiktigt. Det gäller både frakt- och chartertrafik.

Ska Norrköping fortsätta utvecklas som ett hållbart transportcentrum och en strategisk logistiknod i Norden är flyget en viktig komponent. I våra långsiktiga planer kommer flyget, hamnen och järnvägen att knytas ännu tätare samman. Frakt som kommer in via havet eller luften distribueras vidare med järnväg till resten av landet. Avståndet mellan hamn och flygplats är då avgörande för att få optimala, hållbara transporter. Till och med Saab nyttjar såväl Norrköpings flygplats som Norrköpings hamn när de exporterar JAS Gripen ut i världen. Planen flygs från Linköpings flygplats till Norrköpings flygplats som har direkt anslutning till hamnen.

Samarbetet mellan Norrköping och Linköping ökar snabbt inom ramen för Fjärde Storstadsregionen. Vi tror också att det finns stora möjligheter till mer samarbete mellan våra flygplatser, men för att detta ska vara möjligt måste också staten behandla oss lika och även förstå att det finns såväl praktiska som strategiska skillnader mellan de båda flygplatserna.

Mattias Ottosson

Jörgen Rundgren

Läs mer om