Linköping ligger långt framme när det gäller hushållsnära tjänster. En undersökning från tjänsteföretagens organisation Almega visar på ökad tillväxt i hemservicebranschen över hela landet. Linköping sticker dock ut som en region med de verkliga stjärnorna bland hemserviceföretagen. Men för en fortsatt tillväxt bör systemet göras enklare: Hushållen bör kunna betala rätt pris direkt.
Demoskop har på uppdrag av Almega undersökt marknaden för hushållsnära tjänster. Den visar att nästan 100 000 svenskar har köpt sådana tjänster sedan regeringen införde skattereduktionen. Över 450 000 personer kan tänka sig att göra det under 2008 - vilket skulle ge bortåt 16 000 nya jobb under året. Och sju av tio svarar att reformen är bra, vilket de partier som fortfarande ställer sig tveksamma till reformen borde fundera över.
I snitt har svenskarna köpt knappt sex timmar i månaden för 150 kronor i timmen. Det ger 3 600 heltidsarbeten och en omsättning på cirka 500 miljoner kronor första halvåret. Omsättningen i branschen ökade kraftigt under hösten 2007 och 2 500 personer nyanställdes. Av dessa var tre fjärdedelar arbetslösa - vilket inte minst påverkar de nya svenskarnas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden.
Sammantaget överträffar utvecklingen de flestas förväntningar.
Almega, som organiserar företag i hemservicebranschen, har även noterat tillväxt i form av nyanställningar som görs bland medlemsföretagen. Då framträder en mer nyanserad en bild. Tillväxten varierar väsentligt mellan olika regioner. Det finns regioner där utvecklingen varit minst sagt blygsam. Mer intressanta är förstås de som svarar för tillväxten.
Vad som är tydligt är att de framgångsrika regionerna har lokala stjärnor bland hemserviceföretagen, som driver utvecklingen framåt. Vår bedömning är att det i vissa regioner finns en större tolerans mot att använda professionell hemservice. Almegas medlemmar vittnar om hur inställningen till hemservice förändras i takt med att allt fler använder sig av möjligheten och berättar om positiva erfarenheter. Linköping är en sådan plats.
Många hemserviceföretag har kunnat nyanställa - trots att det talas om problem med personalbrist. Intresset för branschen har ändrats och företagen får numera in spontanansökningar och många fler söker de utlysta tjänsterna. I Almegas undersökning säger 9 procent av svenskarna att de kan tänka sig arbeta i branschen. Men det får inte stanna där.
För att hemservicebranschen ska fortsätta skapa fler jobb i Linköping och på andra platser behöver systemet med skattereduktion göras enklare.
I dag är hushållen tvungna att ligga ute med de pengar de betalar fram till dess att pengarna kommer tillbaka från skattemyndigheten. Hushållen borde i stället betala rätt pris direkt.
En statlig utredning har fått i uppdrag att hitta en modell som skulle göra det enklare att köpa hemservice, där skattereduktionen är inbakad i priset. Så många som var femte svensk säger att det skulle göra det aktuellt för dem att köpa hemservice.
Det ligger alltså i allas intresse att blir så.
Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega