Snart är det möjligt att köpa hjälp i hemmet vitt till samma pris som svart. I mars lägger regeringen fram ett förslag om skattelättnader för hushållstjänster. Från juli blir det möjligt att köpa tjänster som städning, tvättning och hjälp med barn och föräldrar, och få dra av 50 procent av kostnaden.
Äntligen underlättas vardagen för många stressade kvinnor och män, men jag är ändå inte helt nöjd med regeringens förslag. Med en annan utformning skulle fler kunna använda tjänst-erna.
I dag upplever många, framför allt kvinnor, att tiden inte går ihop. Karriären eller familjen och hemmet får stå tillbaka. Att köpa hjälp är för dyrt. Vissa köper "svarta" tjänster, men svartjobb är olagligt samtidigt som den som utför tjänsten får en otrygg arbetssituation och staten går miste om skatt.
I flera länder, till exempel Finland, Frankrike och Belgien, är det möjligt att köpa hushållstjänster med skattelättnader och där har en vit tjänstemarknad vuxit fram. I Sverige har det vid ett flertal tillfällen varit möjligt att göra skatteavdrag för vissa byggjobb, så kallade rotavdrag. Detta har lett till att svartjobben minskat i byggsektorn under de perioder då avdrag varit möjligt.
Införs ett avdrag för hushållstjänster kommer det att växa fram en svensk tjänstemarknad inom hushållssektorn som både avlastar och skapar jobb, inte minst för kvinnor. Men regeringen gör felet att utforma skattelättnaden för hushållstjänster på samma sätt som rotavdraget. Det är förslagets svaghet.
Regeringen föreslår att köparen först betalar för tjänsten och därefter ansöker hos skatteverket om att få tillbaka på skatten följande år. Men tvingas köparen ligga ute med pengarna kan bara de som har marginaler i privatekonomin köpa tjänsterna.
Man kan ansöka om jämkning, men det är krångligt och undanröjer inte den andra svagheten i förslaget, nämligen att ansökan om skattelättnad hos skatteverket ställer krav på en omfattande, skriftlig redovisning.
Bland annat ska man visa vad tjänsten bestått av, när den utfördes och när den betalades. Faktura och försäkran om att annat stöd inte har utgått ska bifogas.
Men hushållsnära tjänster handlar inte om att göra enstaka investeringar, som rotavdrag, utan om flera, ofta återkommande, kostnader.
Det ska vara enkelt att köpa en hushållstjänst; priset måste synas direkt, man ska inte behöva ligga ute med pengar och administrationen ska vara minimal. I en del länder kan man köpa checkar att betala för hushållstjänsterna med. Här hemma har det funnits förslag om att låta tjänsteföretagen dra av rabatten. Hur lösningen ska se ut måste diskuteras ytterligare.
För att hushållstjänstebranschen ska komma igång snabbt kommer jag att stödja regeringens förslag. Men arbetet för att utarbeta en enklare modell måste fortsätta.
Karin Granbom
Riksdagsledamot