Den utbildningspolitik som Socialdemokraterna drev under tolv år i regeringsställning har havererat. I sin iver att stöpa alla ungdomar i samma form har man skapat ett system utan plats för alternativ. Utslagningen börjar i grundskolan där bristen på betyg gör att elever i behov av hjälp inte upptäcks i tid. Sedan fortsätter skolan att sortera ut allt fler elever för varje årskurs.
Av gymnasiet har sossarna skapat en motorväg till universitetet, utan möjlighet att svänga av om man vill. De många teoretiska ämnena slår särskilt hårt mot elever med mer praktiskt sinne. I Linköping har fler än var fjärde elev på praktiska program ingen examen efter fyra år. Det skapas så en ny underklass av unga killar utan gymnasieexamen, som sedan inte får plats på sossarnas stela arbetsmarknad.
Högskolorna och universiteten har också lidit av socialdemokraternas härjningar. Universiteten och högskolorna har blivit fler och fler. Det finns snart fler lärosäten än det finns svampar i skogarna runt doktor Perssons herrgård. I brist på arbeten har allt fler elever sökt sig till högskolorna och studerat vidare samtidigt som de söker jobb. Med allt fler elever och lärosäten har kompetensen spätts ut och utbildningarnas kvalitet sjunkit.
Det svenska utbildningsväsendet befann sig i fritt fall, vilket väljarna insåg i valet och därför valde en annan politik. De ville ha en skola som fokuserar på kunskap, kvalitet och valfrihet. Det är denna, av folket valda politik, som Jytte Guteland väljer att attackera. Hennes slutsats är att det är fel på väljarna, inte på det förlorande partiet. En skrämmande demokratisyn, minst sagt.
Johan Lundberg