Friare och seriösare skolgång

Pengar är inte skolans stora problem, utan att man har satsat för lite på kunskapsförmedling och stöd till lärarna. Det skriver MATTIAS HALLBERG, rikskommittén för Moderat Skolungdom.

Linköping2008-11-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dagens unga generationer ställer höga krav på individualism. Det finns ingen som fortfarande tror att en undervisningsmall kan passa alla. Därför måste det till en modernisering av den svenska skolan. Samtidigt måste såväl tankesätt som rent praktiska förutsättningar förändras.

I Skolverkets senaste lägesbedömning från 2007 står: "Under senare år har Sverige tappat position jämfört med andra länder. Det finns tydliga indikationer på försämrade elevresultat, i läsförståelse, matematik och naturvetenskap och på en ökad variation i resultat mellan skolor."

Fler och fler undersökningar vittnar alltså om att allt färre får godkända betyg, och att det enda som svenska elever är bäst på nuförtiden är att skolka, störa och att trakassera sina klasskamrater.

Vi tycker inte att det duger att svenska femtonåringar är medelmåttiga i ett internationellt perspektiv. Ambitionen måste vara att Sverige ska toppa kunskapsmätningarna, inte kämpa om femtondeplatsen.

Sverige har egentligen stora möjligheter att ha en utmärkt skola eftersom vi har ett stabilt och kunskapsinriktat samhälle samt ett friskolevänligt system.

Det är inte för lite pengar som är problemet.

Nej det är att man har satsat för lite på att utbilda kunskapsförmedlande lärare och erbjuda stöd till dagens lärare. Den socialdemokratiska modellen för att driva en skola har visat sig vara ineffektiv och dålig. Nu sker förbättringar. Nu ökar möjligheterna för frihet och seriositet i svenska skolan.

Mattias Hallberg

Läs mer om