Visst måste vi prioritera, liksom de flesta andra i dessa tider. Satsningen på yrkesutbildning är lovvärd. Varken jag eller andra lärare strävar väl heller efter att förorsaka en inflation i höga betyg. Däremot ser vi i våra kurser en hel del ungdomar och vuxna, som trots ett godkänt betyg, inte alls har de kunskaper som rimligtvis krävs såväl inom arbetslivet som inom högskolan eller för fortbildning i allmänhet.
Jag vill värna om dem som sitter i kläm, med alltför ringa kunskaper för att kunna fungera i vårt samhälle; om dem som tvingas sitta hemma och leva på samhällets goda vilja, det vill säga olika typer av bidrag för sin och familjens försörjning.
Studerande med betyg kommer aldrig att slå ut andra med större behov av grundläggande utbildning inom komvux. Men att inte låta dem ingå i redan befintliga kurser blir betydligt dyrare för samhället - genom just ett ökat bidragsberoende - än att låta dem själva få möjligheten att ta ansvar för sin ekonomi och sina studier.
Här talar vi inte om att studerande med "Väl godkänt" i avgångsbetyg ska gå direkt till vuxenstudier. Dessa har redan visat att de har haft möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen inom ungdomsgymnasiet. Om man däremot, eventuellt med något års "karantän", inte lyckas få en meningsfull sysselsättning, handlar det oftast om ett behov av ökade kunskaper och bättre förutsättningar, än högre betyg. Här måste det för alla parter vara bättre att få chansen att studera, exempelvis inom komvux - som sagt - inom redan befintliga grupper och utan extra resurser från kommunens sida. Detta är ett sätt att vara smart, generös och sparsam, på en och samma gång!
William Karlfeldt