Gör något åt Saabfältet

Utan Saabfältet skulle Linköpingsborna slippa bullret och staden kunna stärka banden till Norrköping. Det skriver LARS-ERIK BORG, pensionerad major och flygkapten från Linköping.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-05-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköpings invånare är klokare än politikerna. De inser att något måste göras åt Saabs flygfält. Men kommunalrådet Gösta Gustavsson (c) säger till Corren (22/4) att man inte flyttar på ett företag med 7 000 anställda.

Gustavsson borde som tidigare Saabanställd veta bättre. Bara en mindre del av de anställda jobbar med Gripen och det är den verksamheten som kräver ett flygfält.

I Hall 2 på Saab sker slutmonteringen av Gripen. Det är där alla olika delar från när och fjärran byggs ihop till världens bästa flygplan i sin kategori. Verksamheten kan flytta till annan plats, vilket Saab har bevisat genom att erbjuda Indien montering av Gripen i Indien. Cirka 160 personer arbetar i Hall 2.

Saab är sedan flera år etablerat på Malmen. Där äger Saab flera hangarer med en sammanlagd yta som är väsentligt större än Hall 2. De två moderna hangarer, som tidigare användes för att bygga om och modifiera Draken och Viggen, används i dag för att parkera militära flygplan. Plats finns med andra ord för att flytta slutmonteringen till Malmen.

Försvarets Materielverks provverksamhet är i dag väsentligt mindre än under kalla kriget, när Försökscentralen som vi Linköpingsbor känner den som, var som störst. Det finns plats för både flygplan och personal. Alltså: Provflygningen av Gripen kan flytta till Malmen. Något besvärligare blir det naturligtvis - men med bredband och lite planering är det fullt möjligt och man uppnår den samordning med de militära testflygningarna som Saab har efterlyst.

Övrig verksamhet på Saab kan med fördel bli kvar på nuvarande ställe. Det är utmärkt att blanda rena industrier med bostadsområden, för att minska behovet av långa arbetsresor.

Saab har alltså lurat skjortan av både politiker och Linköpingsbor när man har påstått att jobben är i fara - om man inte får fortsätta att dränka Linköping i buller.

Men civilflyget då?

Kommunens satsning på reguljärflyg på Saabfältet behövs varken nu eller i framtiden. Alla, utom möjligen vissa politiker, inser att det räcker med en civilflygplats i Östergötland. När Europalänken är byggd om 15-20 år kommer vi inte att behöva någon internationell flygplats alls i länet eller när det med höghastighetståg tar 20 minuter till Skavsta, en och en halv timme till Arlanda, två timmar till Kastrup och tre timmar till Hamburg. Men fram till dess kan civilflyget flytta tillbaks Kungsängen i Norrköping - där det har funnits sedan trettiotalet.

Fördelarna med att lägga ner Saabfältet borde vara uppenbara även för politikerna. Vi slipper bullret mitt inne i Linköping och staden kan utvecklas åt det håll som är naturligt, nämligen mot den största samarbetspartnern i Fjärde Storstadsregionen.

Naturligtvis kommer det att bullra något mer på Malmen. Men det bullrar bara på ett ställe. Det är också värt att repetera att riksdagen har bestämt att Malmen ska finnas kvar som en av bara fyra framtida militära flottiljflygplatser.

Lars-Erik Borg

Läs mer om