Miljöpartiets Maria Wetterstrand och Karin Svensson Smith skriver i Corren den 23 oktober att Förbifart Stockholm kommer att orsaka en kraftig trafikökning i regionen och utgöra en kommande klimatbomb på nationell nivå. Att tala om en kraftig trafikökning är fel då trafiken enligt Vägverkets analyser enbart kommer att öka med 3-4 procent. Orsaken till att trafiken ökar är inte på att stockholmarna kör omkring för skojs skull utan för att Stockholm växer - under tio år växer Stockholm med lika många som bor i 4:e Storstadsregionen.
Författarna påstår att förbifarten skulle vara en nationell klimatbomb. Det är förvånande att ett parti - med miljö i fokus - har lyckats undgå de investeringar som görs inom fordonsindustrin i forskning och ny miljövänlig teknik. Under Förbifart Stockholms livslängd (2020-2080) kommer trafiken att domineras av elbilar och så kallade plug-in hybrider som i huvudsak kör på lika grön el som tågen. Elmotorer och effektiva batterier i kombination med förbränningsmotorer som går på andra eller tredje generationens biodrivmedel gör att koldioxidutsläppen från morgondagens personbilar kommer att vara mycket låga. Samtidigt reduceras trafikens samhällsekonomiska kostnader som ligger till grund för beskattningen av trafiken. Det gäller emissioner, buller och olyckor. Trafiken blir tystare, vanligen helt fri från miljöeffekter och får med de aktiva säkerhetssystem som nu introduceras markant sänkta olyckskostnader.
Jag håller med Miljöpartiet att framtidens transportsystem måste utgå från ett hållbarhetsperspektiv. Därför är det viktigt att i framtiden utgå från att det är morgondagens fordon - som drivs av el och alternativa bränslen - som kommer att trafikera morgondagens vägar.
Jessica Alenius