Grunden till en bra skola läggs tidigt

Alla grundskoleelever ska ha samma förutsättningar att kunna göra en klassresa. Föräldrarnas utbildning och ekonomi ska inte få avgöra hur eleverna presterar i skolan. Det skriver moderaternas partisekreterare PER SCHLINGMANN.

Linköping2008-02-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mycket av det vi vill uppnå med vårt land börjar i skolan. En bra skola är en förutsättning för att värna vårt samhälle och för att kunna ge alla människor - oavsett bakgrund - möjlighet att utveckla sina färdigheter. Moderaterna arbetar för en skola som ser varje elev, som ser potentialen och som ger varje människa en möjlighet att växa. Det är den skola vi vill se på plats och det kräver kvalitet och resurser.

Det spelar ingen roll hur bra grundskolans senare år är om grunden är svag och bräcklig. Misslyckas vi med att fånga upp de elever som tidigt halkar efter är risken för framtida skolmisslyckanden och utanförskap stort.

Redan i förskolan läggs grunden för barnens språkutveckling. Forskning visar att ett medvetet pedagogiskt arbete med små barn förbättrar deras förmåga att senare lära sig läsa, skriva och räkna. En pedagogisk förskola är särskilt viktig för barn med dyslexi samt att det motverkar socioekonomiska skillnader. Moderaterna vill därför att den allmänna förskolan ska omfatta barn från 3 år i stället för 4 år, som det är i dag.

När barnen sedan går vidare till grundskolan är det viktigt att varje elev möts utifrån deras eget behov. Vi vet i dag att skillnaderna är som störst under grundskolan första år. Många elever lär sig skriva och läsa utan problem. Men för vissa är det tuffare - trots att de kämpar och sliter klarar de inte av att följa med sina klasskamraters tempo.

Under alltför lång tid har dessa elever gått osedda genom grundskolan. När bristerna väl upptäckts i årskurs åtta har det oftast varit för sent.

För att alla elever ska ges möjligheten att nå kunskapsmålen inför regeringen ett tydligare och bättre signalsystem. Skriftliga omdömen kommer att ge en signal till elever och föräldrar om det går åt rätt håll eller inte. Från och med 2009 införs också tidigare kunskapskontroller med nationella prov i svenska och matematik. Elever som har svårt att nå målen blir hjälpta av att bli upptäckta så tidigt som möjligt.

För de elever som halkar efter inför regeringen nu en läsa-, skriva- och räkna-satsning. Under tre år ska 900 miljoner kronor användas för att förbättra elevernas baskunskaper. Nedbrutet på individnivå innebär detta en satsning på 1 000 kronor per elev och läsår. Ambitionen är att alla barn ska kunna läsa, skriva och räkna när de lämnar årskurs tre.

Genom att stärka skolan redan från de första åren lägger vi en bra och stabil grund för att fler elever ska nå kunskapsmålen. För vi kommer aldrig att acceptera en skola där föräldrarnas utbildning och ekonomi avgör hur eleverna lyckas i skolan.

Tvärtom. Skolan ska vara en plats som möjliggör en klassresa för alla.

Per Schlingmann

Läs mer om