Den plan som numera finns för att skapa ett resecentrum vid SAAB verkar ha överrumplat Norrköpings kommun och satsningen på Kungsängen riskerar att haverera. Ganska otippat har detta vuxit fram. Planerna på en stor terminal och intensiv affärsflygsverksamhet från LCA är långt gångna och här har säkert Björn Eriksson varit informerad på ett tidigt stadium. Regeringens utredare Rogestam har fått detta material till sig och kan inte vara annat än imponerad har man förstått.
Men frågan är om detta gynnar länet och andra områden. Hela skärgårdsområdet med Valdemarsvik, Gusum, Västervik har direkt katastrofala kommunikationer till Linköping. Varför inte låta trafiken för affärsflyget fortsätta ytterligare en tid som den gör nu, med två regionala flygplatser. Detta är logiskt då Norrköping är ett transportnav för stora delar av Södermanland och östra Götaland. Att Linköpings kunskapsintensiva näringsliv kräver snabba förbindelser med omvärlden är logiskt.
Men tänk er istället följande satsning. Hans Brask Airport i Norsholm/Gistad. Runt området byggs en ny företagspark och in flyttar bland annat Sveriges Television med nya framåtsträvande lokaler ut mot E 4 :an. Detta kan bli vår regions nya centrum. Hit kommer man med bil, buss, tåg från Motala, Mjölby, skärgårdskommunerna, Katrineholm, Finspång, Norrköping-Linköping. Denna satsning behöver prioriteras omgående. Alla föregående landshövdingar har förstått att den här sortens satsningar gynnar länet men Björn Eriksson har tyvärr misslyckats med att hålla igång visionen om den fjärde storstadsregionen. Bara en kovändning i flygplatsfrågan kan rädda länet från splittrade viljor.
Stefan Andersson