Alliansregeringen presenterar i höstens budget den största infrastruktursatsningen någonsin i en budgetproposition. Redan i budgeten för 2008 gjordes en förstärkning på väg och järnväg med drygt 1 miljard kronor per år. Nu satsar alliansen ytterligare 7,6 miljarder kronor i en särskild närtidssatsning under 2009 och 2010.
Detta innebär att det under två år satsas 10 miljarder kronor på att åstadkomma förbättringar i hela landet för pendlare och transportberoende företagare.
Den socialdemokratiska regeringen misskötte infrastrukturfrågorna allvarligt. Flera projekt är i dag kraftigt försenade på grund av att de redan från början var underfinansierade av den förra regeringen. Nu gör alliansen en storsatsning för att tidigarelägga flera projekt och arbeta ifatt det eftersatta underhåll och investeringsarbete som den gamla regeringen lämnade efter sig.
Ett av de projekt som nu äntligen kan realiseras är brobygget över Skepparpinan i Motala med tillhörande satsning på riksväg 32 för att skapa en snabb förbindelse till E4:an i Mjölby. Det är en fråga där vi tillsammans med kommunalrådet i Motala, Eva Isaksson Ribers (m), varit starkt engagerade och arbetet har nu äntligen gett resultat.
Vi är glada för att östgötarna äntligen får bron över Motalaviken och att ett stort antal väg- och järnvägsprojekt landet nu kan tidigareläggas.
Vi ser fram emot den kommande infrastrukturpropositionen som syftar till att ta tag i problem med illa fungerande järnvägstrafik med flaskhalsar, vilka i storstadsområdena kan orsaka förseningar med upp till en vecka per år för en genomsnittlig pendlare. Sådant är inte acceptabelt och alliansen tar nu viktiga steg för en bättre fungerande pendel- och kollektivtrafik.
Andreas Norlén
Finn Bengtsson