Höjd trafikpremie drabbar unga

Från 1 juli höjs premien för trafikförsäkringen. Det är en borgerlig politik som drabbar de unga, menar riksdagsledamoten Johan Löfstrand (s) från Borensberg.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-06-28 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 1 juli 2007 ska borgarnas extraskatt på trafikförsäkringspremier införas. Alla bilister och mc-ägare kommer att känna av den borgerliga regeringens skattehöjning, som innebär att premierna ökar med minst 700 kronor per år för en genomsnittlig försäkringstagare. I ett första steg.

Särkskilt hårt kommer yngre förare och motorcyklister att drabbas. Det borgerliga systemskiftet kulminerar när kostnaderna för sjukpenning, sjukersättning, aktivitetsersättning som är relaterade till trafiken överförs från det allmänna, solidariska socialförsäkringssystemet till fordonsägarnas privata trafikförsäkringar. I det andra steget är tanken att man skall ta bort trafikskadade från det solidariska försäkringssystemet. Trafikskadade ska i stället hänvisas till försäkringsbolagens bedömningar.

Att trafikskadade, som enda grupp lyfts ur dagens solidariska sjukförsäkringssystem känns oroande för idén om en generell socialförsäkring och öppnar upp för privatisering.

Vem betalar sjukpenning och sjukersättning om bolagen vägrar betala ersättning med hänvisning till försäkringsläkarens bedömning och om de själva utgör tillsynsmyndighet?

Varför ska unga förare bestraffas kollektivt som riskgrupp i trafiken oavsett om de har varit eller kommer att bli inblandade i olyckor?

Dessutom drabbas busstrafiken och åkeri, taxi, jordbruksnäringar direkt som har många fordon inom sin näringsverksamhet med stora ökningar av kostnaderna. Den borgerliga extraskatten snedvrider konkurrensen och försvårar för åkerinäringen.

Att trafikförsäkringspremier blir mer än dubbelt så dyra för yngre förare kan leda till att de av kostnadsskäl väljer äldre och mindre trafiksäkra bilar eller att de kör bil som ägs och är försäkrad på en annan vuxen person som inte tillhör riskgrupperna. Men att resurssvaga grupper, som unga människor, kan drabbas hårdast bekymrar inte den borgerliga regeringen.

Även försäkringsbolagen och trafikanternas intresseorganisationer har stått helt frågande inför borgarnas extraskatt - faktum är att inte en enda remissinstans tycker att extraskatten mot fordonsägare är en bra idé. Inte ens Svenskt Näringsliv stöder idén om en extraskatt. Borde inte detta väcka några tankar hos den borgerliga regeringen?

Borgarnas privatisering av trafikförsäkringen kommer på sikt att innebära mångdubbelt högre premier och högre risker för enskilda. Frågan är: Hur länge har landets unga eller en låginkomsttagare råd med en borgerlig regering?

Johan Löfstrand

Läs mer om