"Sms:a låna", "Låna 4 000 kronor på 10 minuter" och "Rädda semestern". Ja så har det låtit i reklamen under flera år. Alltför många har haft svårt att värja sig för en massiv marknadsföring som sedan lett till att man hamnat med stora skuldberg och i en långvarig skuldfälla.
Riksdagen har beslutat om en ny konsumentkreditlag. Lagen innehåller många förbättringar för konsumenter och en hel del skärpningar för de utlånande företagen.
I korthet är nyheterna att konsumenten ska ha rätt att ångra ett kreditavtal inom 14 dagar. Det ska också ställas högre krav på information till konsumenten.
För snabblån innebär förslagen bland annat. att kreditgivaren alltid ska lämna information om den effektiva räntan i marknadsföringen och att kreditgivaren alltid ska göra en kreditprövning, något som inte gjorts tidigare. Konsumenten ska också ha rätt att ångra snabblånet.
Det är inte alltid fel med snabba lån. Många har räddats ur akuta situationer genom dem och i sammanhanget har avgifterna och räntorna för många varit värda sitt pris. För majoriteten som tagit dem har inte återbetalningen varit något problem. Men en alltför stor grupp har fått stora ekonomiska problem, många av dem är väldigt unga.
Kronofogdemyndigheten har påtalat en dubbel problematik med just SMS-lån. Denna låneform stimulerar impulshandlingar. Dessutom finns nästan 60 procent av de skuldtyngda SMS-lånarna redan i myndighetens register med en annan skuld som man inte klarat av att betala. I Östergötland fick Kronofogdemyndigheten in 630 ansökningar gällande obetalade SMS-lån under första halvåret i år.
Konsekvenserna för den enskilde som bygger upp egna skuldberg och hamnar i skuldfällor kan bli omfattande. Man får problem med att få förstahandskontrakt, telefonabonnemang, krediter och lån. Förhoppningsvis kommer den nya lagen att bidra till att färre slipper hamna i en ohållbar skuldsituation.
MAGDALENA ANDERSSON & FINN BENGTSSON
MODERATA RIKSDAGSLEDAMÖTER