Hur får vi resenärerna tillbaka?

Linköping2006-02-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Rubriken kan förefalla besynnerlig när vi på sistone sett att bussarna blir alltmer välfyllda och ibland inte kan ta emot fler passagerare. Men antalet resor på våra bussar har stadigt sjunkit de senaste tio åren. Våra kunskaper om Linköpingsbornas resmönster måste förbättras, skriver fyra ledamöter för kollektivtrafiknämnden.

Bussresandet i hela länet har i genomsnitt minskat men inte alls så omfattande. Procentuellt sett har till exempel Norrköping och Motala tappat ungefär hälften så mycket resenärer. Det verkar som om Linköping vid senaste årsskiftet hamnat på en nivå som innebär närmare 2 miljoner färre resor jämfört med toppåret 1995. Rimligare vore väl att förvänta sig en ökning -- kommunen växer ju i invånarantal.

Det är lätt att hitta generella förklaringar till att det blivit så här. Det handlar då om prishöjningar och, av besparingsskäl, utglesning av turer. Men orsakerna kan vara flera. Kanske har Linköping på allvar blivit cykelstaden, något väl ingen kan ha något emot. Många cykelvägar har tillkommit och en del är specialskötta året om. Kanske har vi nästan lika många resenärer som tidigare, men de reser mindre och inte regelbundet. Kanske några övergått till bilkörning, där inköpsresor till Tornby kan spela in.

Slutsatsen blir att våra kunskaper om Linköpingsbornas resmönster måste förbättras. En förnyad resvaneundersökning som involverar inte bara KTN bör genomföras. Den förra gjordes 2001. Vi vill ha tillbaka så många bussresenärer som möjligt.

Tjänstemän inom KTN och Ötraf arbetar nu fram förslag på hur man ska kunna öka antalet resor i kommunen med 1 miljon per år. Vi har skäl att förvänta oss mycket av det arbetet. Det kan då röra sig om tidtabellsfrågor, förbättrad framkomlighet, uträtade linjesträckningar och översyn av hela trafiknätet.

Till sist. Du bilist, ett sätt att hjälpa bussföraren hålla tiden är att ge bussen företräde vid hållplatsen!

Läs mer om