Flygplatsfrågan är bara en i mängden av frågor där Linköpings kommun värnar mer om sin egen verksamhet än om samarbetet med Norrköping. Det 15-åriga biogasavtalet mellan Svensk biogas och Östgötatrafiken är ett annat exempel som ensidigt gynnar Linköping.
Beträffande flygplatserna finns det en överenskommelse att undanta dessa från samarbete. Det innebär dock inte att vi ska motarbeta varandra. Tankarna om en gemensam flygplats är mest en utopi. Ungefär som att vi skulle diskutera i vilken stad vi ska bygga ett kommande resecentrum för Ostlänken. Vare sig Norrköpings flygplats eller Saab-fältet kan ta hand om alla de verksamheter som i dag finns på våra respektive flygplatser. Skulle man besluta att vi enbart behåller Norrköpings och stänger Linköping skulle det innebära att Saab behöver flytta stora delar av sin verksamhet till Norrköping. Även om Saab inte kommer att tillverka några egna flygplan i framtiden kommer de ändå ha behov av en flygplats.
Å andra sidan, om man stänger i Norrköping och flyttar allt från Kungsängen till Linköping behöver banan breddas, förlängas och terminalen byggas ut för att kunna hantera charter och fraktflyg. Det är investeringar som närmar sig miljardbelopp. Därutöver tillkommer sedan allt allmänflyg som också finns på flygfälten. Linköping har redan problem i dag att hantera sitt allmänflyg. Det som tidigare fanns på Malmen är förvisat till Finspång och Motala.
Östergötland största flygplats är Arlanda och kan vi få nya direktdestinationer till länet är det något som gynnar hela regionen, men Linköping verkar inte göra den kopplingen. Ska samma förhållningsätt gälla när det regionala marknadsföringsbolaget försöker attrahera nya investeringar till regionen? Kommer Linköpings kommun agera vid sidan om för att få etableringen till Linköping?
Fredrik Bergqvist