Under första halvåret 2010 levereras fyra nya motorvagnar för trafik på Tjustbanan, det vill säga Linköping-Åtvidaberg-Västervik. De nya Itinotågen fungerar bra i våra grannlän på banor av liknande kvalitet som Tjustbanan.
Men just nu har Östergötland landets sämsta statistik över andel inställda tåg. I övriga Sverige inställs cirka 1 procent av tågavgångarna på länsjärnvägar, men i Östgötatrafikens regi 50 procent på Tjustbanan och 5 procent på Stångådalsbanan i november 2009. Anledningen är att en så stor andel av Östgötatrafikens fordon köar för att bli reparerade/servade. Orsaken till detta har utretts av Rikstrafiken.
Dåliga relationer mellan tågansvariga på Östgötatrafiken, Veolia som kör tågen, tågverkstan Euromaint, samt Kalmar länstrafikbolag (KLT) anges som viktig orsak till läget. Det är av det skälet som vi i Järnvägsfrämjandet redan tidigare framfört förslaget att låta KLT överta ansvaret för administrationen av trafiken på våra länsjärnvägar.
Hur ska vi förbättra situationen på kort sikt?
Vårt förslag är att hyra in lediga motorvagnar i väntan på att tillräckligt många av Östgötatrafikens tåg åter blir körklara. Inlandsbanan AB i Östersund har lediga motorvagnar i fungerande skick att sätta in.
Samhälleliga funktioner såsom tågtrafik måste man kunna lita på. Det kan man i andra län med järnvägar av motsvarande kvalitet. Med bättre trafik ökar motivet för Banverket att investera i helsvetsad räls, som i sin tur ger bekvämare resor och fler resenärer. Goda cirklar skapas, som kännetecknar en framgångsrik region. Huvudansvariga för att åtgärder sker är den politiska majoriteten i landstinget och Östsam samt Östgötatrafikens styrelse. Kommer någon ansvarig lyfta luren till Inlandsbanans kontor i Östersund?
Folke Örn