Infrastrukturproppen en besvikelse

Regeringens utredning av Ostlänken innebär ett förlorat år, skriver tre ledande socialdemokrater i Östergötland.

Regeringen borde visa framtidstro och satsa på Ostlänken, skriver artikelförfattarna.

Regeringen borde visa framtidstro och satsa på Ostlänken, skriver artikelförfattarna.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-10-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Banverket föreslog i juni att Ostlänken skulle börja byggas som en första etapp av Sveriges höghastighetsnät. Nu tillsätter regeringen ytterligare en utredning som ännu inte har några direktiv, ingen utredare och ska vara klar nästa sommar. För Ostlänken innebär det att hela denna mandatperiod blir en förlorad tid.

Hösten 2006 presenterade utredaren Bo Holmberg en plan för hur en byggstart år 2010 skulle bli möjlig. Det var en djärv och konstruktiv plan för hur man skulle kunna snabba upp planeringsprocessen, bygga en ny järnväg och lösa de flaskhalsproblem som järnvägen i Östergötland lider av på ett offensivt sätt. Inget har hänt. Handlingsförlamningen har varit total.

För Östergötland innebär det att möjligheterna att utveckla pendeltågstrafiken fortsätter att vara starkt begränsade ett decennium till. Fjärde storstadsregionens integration i Mälardalsregionen, som breddar arbetsmarknaden, försvåras och förseningarna på X2000- tågen mellan Skåne och Stockholm kommer att öka.

För både Norrköping och Linköpings kommuner innebär det en allvarlig hämsko för planeringen av nya resecentra och byggnation i samband med dessa.

Vi är djupt oroade över att både Närtidssatsningen och infrastrukturpropositionen kännetecknas av en ökad betoning av väginvesteringar. Det rimmar illa med den medvetenhet om miljö- och klimatproblemen som regeringen säger sig stå för.

Det är också bekymmersamt att regeringen tar så lätt på lågkonjunkturen och försitter chansen att göra rejäla satsningar på infrastrukturen. En kraftfull satsning på höghastighetståg skulle visa på framtidstro och en vilja att möta klimatförändringen. Corren kritiserar oss för att vilja låna pengar för investeringar (9/10). Då kritiserar man samtidigt regeringens eget Finanspolitiska råd som inte förstår varför statens investeringar ska kunna skrivas av i takt med den förväntade användningstiden. Man har uppenbarligen inte heller noterat att Banverket i juni föreslog att Ostlänken skulle börja byggas i en första etapp utan att man därmed tar ställning till hela den planerade höghastighetssatsningen.

Vi socialdemokrater har sökt brett stöd för Ostlänken, över partigränser, med näringslivet och finansiärer. Vi har fått stöd i partiets budgetalternativ för en satsning på Ostlänken. Vi är inte beredda att stillatigande vänta ytterligare ett år på en utredning med osäkert resultat. Nu måste Jan Owe-Larsson, Paul Lindvall och Jörgen Rundgren som ledande moderata politiker i länet ta mod till sig och kritisera sin egen regering. Använd nu alla kontakter och ingångar till makten - om de nu finns?

Lena Micko

Mattias Ottosson

Lars Laban Bengtsson

Läs mer om