Fordonsgas är en gemensam beteckning för biogas och naturgas. De skiljer sig åt och det måste man ta hänsyn till vid jämförelser med andra bränslen.
Svensk Biogas säljer ren biogas, vilket är det bästa fordonsbränslet ur miljösynpunkt. Kör man på biogas är utsläppen 85 procent lägre än för bensin alternativt diesel. För naturgas är motsvarande siffra 25 procent eftersom naturgas är ett fossilt bränsle.
Gemensamt för bio- och naturgas är att båda innehåller metan. Naturgas är ett icke förnyelsebart och fossilt bränsle som utvinns ur djupborrade gasbrunnar. Den gas Svensk Biogas producerar utvinns ur avfallsprodukter från livsmedelsindustrin och avloppsslam, men också ur restprodukter från tillverkning av vegetabiliska bränslen som etanol och rapsbränsle.
Energiinnehållet i biogas och naturgas är olika. De utvinns och produceras på olika sätt. Även förutsättningarna för distribution är olika. Det gör att priset skiljer sig åt. I västra Sverige är mackarna kopplade till
naturgasnätet, priset per kubikmeter är 10,50 kronor och jämförelsesiffran mot bensin 8,40. Detta ska ställas mot Svensk Biogas pris som är 9,59 kronor med jämförelsesiffran 8,72.
Svensk Biogas har i dag 13 mackar och kommer framöver att bygga ytterligare fyra. Linköping, med sina fem biogasmackar är den macktätaste staden i Sverige, vilket också är en fördel när produkten värderas. Många kollegor i branschen har bara en mack vid reningsverket och då blir tillgängligheten en värderingsfråga.
Alla aktörer behövs för att utveckla gasmarknaden. Naturgasen är bättre ur miljösynpunkt än bensin och diesel - men inget är bättre än ren biogas.
Det är priset jämfört mot bensin och diesel som är mest intressant. Utmaningen för Svensk Biogas är att producera och förse kunderna med det ur miljösynpunkt bästa fordonsbränslet. Hälso- och miljönytta i ett framtidsperspektiv måste värderas för att föra utvecklingen framåt.
Christer Setterdahl