Investera i Tjustbanan

Östgötaregionen måste slå vakt om sin tillväxt - och där är Tjustbanan en viktig del. Det skriver HARALD HJALMARSSON (m), ordförande i kommunstyrelsen i Västervik.

Linköping2007-03-26 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min hembygd har starka band över länsgränsen. I ansvarsutredningens regioner förs i de flesta fall Västervik till Östergötland. I det perspektivet är en modern Tjustbana en självklar länk i regionens transportsystem.

Pengar finns avsatta i banverkets plan 2007-2009 i form av 250 miljoner som första investering i en modern Tjustbana. Att banan måste rustas förstår var och en när man berättar att restiden för de tio milen till Västervik är drygt 1 timme och 40 minuter. Samma restid på stambanan tar tågresenären till norra Skåne. Busstrafik som diskuteras kan aldrig, av tidsskäl, ge fungerande pendling.

Västerviks kommun och Kalmar län står eniga om trafiken och regiontrafiken i Kalmar län har öronmärkt pengar för att kunna köra minst åtta turer i vardera riktningen med nya och moderna tåg.

Fungerande kommunikationer till Östgötaregionen är ett måste för Västervik - en av landets minsta arbetsmarknadsregioner. Dessa regioner blir allt färre och större. Statliga Nuteks studie av de framtida arbetsmarknadsregionerna visar att Västerviks kommun fortfarande år 2030 är sin egen region. Det vore en samhällsekonomiskt orimlig utveckling.

Den självklara lösningen ligger i beslut om fortsatt tågtrafik på en modern Tjustbana. Beslut som möjliggör en fungerande pendling. Dagens resandenivåer speglar tidsåtgången och 50 års försummade investeringar, inte behovet!

Östgötaregionen måste slå vakt om sin tillväxt. Goda förbindelser till Stockholm genom Ostlänken är en mycket viktig del. Länken stärker även attraktionen i en anslutande Tjustbana. Framgångsrika regioner behöver, utöver goda kommunikationer, attraktivt boende och breda möjligheter inom utbildning, arbete och fritid.

En modern Tjustbana för Västervik/Tjust närmare Östergötlands inland.

Harald Hjalmarsson

Läs mer om