Kollektivtrafik och järnväg behöver byggas ut

Regeringen satsar för mycket på väg och för litet på järnväg. Det skriver socialdemokraterna LARS BENGTSSON, JOHAN ANDERSSON och ALEKSANDER GABELIC i en replik till Finn Bengtsson och Andreas Norlén (13/10).

Linköping2008-10-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den borgerliga regeringen har pekat ut ett antal projekt som ska tidigareläggas i en så kallad närtidssatsning 2009-2010. Totalt satsar regeringen 7,6 miljarder kronor, och av dessa fördelas två tredjedelar till vägar, och endast en tredjedel till järnväg. Vi socialdemokrater menar att regeringen saknar strategi för klimatfrågorna. Man kan inte ena dagen sätta upp höga ambitioner för att minska utsläppen - och nästa dag prioritera vägar när det gäller framtidens infrastruktur.

För att ta ett första steg för höghastighetståg pekar vi ut Ostlänken som en strategisk framtidsinvestering. För de kommande två åren avsätter vi resurser för fortsatt projektering av detta projekt, därefter två miljarder kronor per år i en investeringsbudget. Finn Bengtssons och Andreas Norléns parti tycker i stället att det är dags för en utredning om denna järnvägssatsning. Nu är det inte dags att utreda, nu är det dags att bygga för både jobb och miljö!

På många håll i landet är infrastrukturen eftersatt. Under de senaste åren har trafikvolymerna ökat kraftigt på många sträckningar - och den infrastruktur som finns i dag räcker inte till. Samtidigt behöver vi uppmuntra fler att resa miljövänligare. Då behöver kapaciteten på järnvägen och i kollektivtrafiken byggas ut. Vi socialdemokrater vill investera två miljarder kronor mer per år än regeringen på infrastruktur. Av dessa tillskott vill vi fördela 85 procent till nya investeringar i järnväg, kollektivtrafik och strategiska gröna framtidsinvesteringar. Vår totala närtidssatsning uppgår till 11,6 miljarder kronor - att jämföra med regeringens 7,6.

Vi vill dessutom höja statsbidragen till kollektivtrafikinvesteringar 2009 och 2010, så att de regioner som vill investera i ökad kapacitet i kollektivtrafiken kan få bidrag till exempelvis spår, perronger och resecentrum.

Lars Bengtsson

Johan Andersson

Aleksander Gabelic

Läs mer om