Kommunalt vindkraftsbolag utan insyn

Linköpings kommun äger nästan hälften av vindkraftsbolaget Bixia Prowin. Ändå saknar kommunfullmäktige insyn och kontroll i bolaget. Kommunmedborgarnas skattepengar används därmed till en riskfylld verksamhet som de inte har någon möjlighet att påverka, skriver Micha Velasco på tankesmedjan Den nya välfärden.

Linköping2013-04-30 06:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vindkraftsbolaget Prowin grundades förra året som ett dotterbolag till elbolaget Bixia. Därefter fördes samtliga produktionstillgångar och 100 miljoner kronor från Bixia till Prowin. Sedan lyftes Prowin ur Bixia och är i dag ett systerbolag, värt cirka en kvarts miljard kronor.

Prowins bolagsordning klubbades igenom utan godkännande från någon av de elva ägarkommunerna. Varken Linköping eller någon annan av ägarkommunerna kan ens redogöra för ett beslut som visar på att de tagit ställning till bolagsordningen. Där slogs det fast att ägarkommunerna inte behöver godkänna när Prowin ska förvärva, äga, eller avyttra bolag. I strid med kommunallagen driver således Prowin sin verksamhet med bristfällig demokratisk kontroll.

I normala fall ska ett kommunalt bolag låta kommunfullmäktige ta ställning i principiellt viktiga beslut. Beslut att köpa och sälja bolag kan räknas till just sådana principiellt viktiga beslut. Men i Prowins fall behöver bolagets styrelse inte stå till svars inför kommunfullmäktige och kommunmedlemmar. Detta i en högriskverksamhet som dessutom konkurrerar med det privata näringslivet.

I Företagarombudsmannens rapport "Kommunalt bolag kringgår regelverk" föreslog vi att bolagsordningen i Prowin ska ändras så att den överensstämmer med svensk lag och att kommunfullmäktige ska ta ställning till sina bolag och dess verksamheter.

Vi vill veta varför kommunfullmäktige aldrig fick ta ställning till bolagsordningen i Prowin? Och varför ska kommunfullmäktige inte kunna ta ställning i frågor som rör Prowins köp och försäljningar av bolag?

Läs mer om