Fredrik Andersson anser att Jan Björklund riktar in sig på problem som inte finns (11/9). Men även Skolverket har uppmärksammat bristen på arbetsro i den svenska skolan och skriver i en inofficiell rapport från 2005 "Jämfört med andra länder kommer svenska elever ofta för sent och stör lektionerna".
En skola där alla ska hänga med och inte bara de som har lätt för sig ställer krav på arbetsro.
Vem får använda mobiltelefoner under pågående sammanträde? Ska vi inte lära oss för livet i skolan och vad vanlig hövlighet kräver i dagens samhälle, exempelvis att stänga av mobiltelefonen?
När blev praktiska kunskaper dåliga? Tvärtemot Ung Vänster vill folkpartiet uppvärdera praktiska kunskaper. Därför inför regeringen ett försök med lärlingsutbildning och utökar antalet platser inom yrkesutbildningen i komvux. Elever låser sig inte heller vid val som de har gjort vid 15 års ålder. Gymnasieutredningen föreslår tvärtom en laglig rätt att läsa in kurser på komvux, som man inte tidigare har läst.
Nej, Fredrik, låt våra elever få satsa på det som de är bra på, oavsett om det är praktisk kunskap eller teoretisk. Det innebär inte att sortera elever, utan att ge alla rätt att studera det de vill och känner att de passar för.
Inger Enkvist beskrev i en artikel den 16 juli nedrustningen av lärarutbildningen under 80- och 90-talen. Regeringen vill råda bot på det och har tillsatt en utredning om en ny lärarutbildning, som innebär att lågstadielärarna ska ha fokus på att lära barnen läsa, skriva och räkna.
Regeringen genomför också en läsa-skriva-räkna-satsning, kompetensutveckling genom lärarlyftet och återinför speciallärarutbildningen. Det är konkreta åtgärder för kunskap och omsorg om de som behöver skolans stöd.
Allmänt "frasmakeri" om skolan överlåter vi till Fredrik Andersson och Ung Vänster.
Carina Boberg
Bengt Olsson