Kunskaperna allra viktigast

Ansvaret för att alla barn når kunskapsmålen ligger främst på skolorna själva. Det skriver oppositionsrådet ROBERT NOORD (S) från Haninge och kommunalrådet LARS STJERNKVIST (S) från Norrköping.

Linköping2009-11-09 02:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det centrala i Socialdemokraternas politik är att alla barn får rätt till en bra utbildning. Vårt uppdrag är att formulera en politik som styr mot att alla skolor oavsett driftform levererar god utbildning. Detta handlar inte om betygssystem eller vinst. Det handlar om att ställa högre, tydligare och rätt krav på de vuxna i skolan.

På S-kongressen fastställdes den nya skolpolitiken. Den viktigaste utmaningen för oss är alla elevers rätt att nå kunskapsmålen. Vi tror på alla barn och förväntar oss mycket av alla barn oavsett om de växer upp i Norrköping, Botkyrka eller Kalmar. Men samtidigt förväntar vi oss ännu mer av skolan. För att lyckas måste vi ställa tydligare krav på skolan som organisation. Ansvaret för måluppfyllelse måste främst vara de vuxnas och vila på struktur och en gemensam syn på kvalitet.

Uppdraget att höja kvaliteten är ett av S viktigaste politiska mål. Ska det lyckas får inte driftsfrågan, som den så ofta blir, göras till huvudfråga. Att jaga vinster bland friskolor leder också till fel resultat. Det tar bort fokus från det som är viktigast, att ge alla barn och unga kunskap till 100 procent.

Det finns många fantastiska kommunala skolor, men det finns också många friskolor som gör ett minst lika bra jobb. Lika viktigt är det också att inse att det finns många dåliga kommunala skolor - och friskolor. För oss är det centrala att eleverna får en bra utbildning. S ska värna alla bra skolor, oavsett om de är kommunala eller fristående. Om en friskola inte sköter sig ska tillståndet dras in. Om en kommunal skola inte blir bättre ska antingen ledningen bytas ut eller ytterst skolan läggas ned.

Om S vinner valet 2010 borde vi arbeta fram en skollag som tydliggör och utkräver skolans ansvar för att alla elever når målen, ser till att läroplanerna har tydliga mål som är möjliga att följa upp och utvärdera samt utvecklar modeller för hur vi kan ställa tydliga pedagogiska kvalitetskrav på alla skolor, oavsett huvudman.

Robert Noord

Lars Stjernkvist

Läs mer om