Lägg inte ned WFJ i Vadstena

Wadstena-Fogelsta järnväg har en viktig roll att spela för turismen i Vadstena, skriver Anders Svensson, som arbetar med utbyggnaden av Gotlands Hesselby järnväg.

Linköping2008-07-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vadstena har tre fina kulturhistoriska miljöer; klostret, slottet och Wadstena-Fogelsta järnväg, WFJ.

Alla dessa tre har blivit föråldrade och tagits ur bruk men två av dem fick vara kvar vilket lett till att de i dag anses som viktiga turistmål i staden. För den tredje är framtiden oviss eftersom kommunen vräkt WFJ med bristande skötsel som skäl.

I Vadstena med dess slott och kloster kunde man tro att turismen är något som spelar en stor roll för staden och är viktig för kommunen. När man läser att inte ens turistbyrån får några nämnvärda resurser så börjar man förstå hur kommunens politiker resonerar, i synnerhet om man tar in järnvägens uppsägning i bilden. Politikerna tycks räkna med att slott och kloster drar folk och att det räcker.

Om man jämför Vadstena med en annan region som också lever på medeltida minnen, nämligen Gotland, är kontrasten stor. Gotlands kommun har insett att turismen är en av få verkligt framkomliga vägar till nya arbetstillfällen. Men för att kunna utvecklas måste turismen få växa och ha bredd för att attrahera många. Man inser också att turistströmmar kan försvinna. Kommunen kan och bör spela en aktiv roll och stötta nya initiativ, bland annat satsar man på att återuppbygga en smalspårig järnväg som revs 1958.

I Vadstena verkar kommunen inte ha förstått detta. Man har ju slottet och klostret. Att dessa är en smal profil verkar man inte se. Att man nu dessutom tappar en hel kategori Vadstenaresenärer, nämligen WFJ:s besökare, verkar man heller inte bry sig om. Men om man räknar lite kan man se att dessa redan i dag har en viss betydelse för staden och skulle kunna ha en ännu större sådan:

Förra året hade museijärnvägen ungefär 2000 besökare trots mycket begränsad trafik. Anta att 50 procent av dessa kom för banans skull, inte för slottet eller klostret. Ett besök vid WFJ betyder att man äter i Vadstena efter resan, tankar bilen, kanske sover på hotell. Det betyder att andra näringsidkare i Vadstena har direkt nytta av WFJ.

På en upprustad bana är 8000 resande per år inte orealistiskt - totalt åkte 250 000 personer med museitåg i Sverige förra året. Hur stora inkomster skulle dessa besökare generera för hotell, restauranger och affärer i staden? Hur många arbetstillfällen går Vadstena miste om genom denna syn på turism?

Till sist: De argument kommunen anför som skäl till uppsägningen är nonsens. I en kommun där turismen har den status den borde ha hade WFJ kunnat utvecklas. I andra städer har man insett förtjänsterna hos en bred turism. I Vadstena ignorerar man den.

Anders Svensson

Läs mer om