Svar till Helena Skansén (Corren 10/9): Först och främst vill jag bara hälsa Helena Skansén välkommen till ungdomarnas värld. Eller för den delen, servicebranschens värld. För det är väl ändå det som sjukvården är, en servicebransch? Och landstinget är i allra högsta grad ett serviceföretag. Precis som din närmsta ICA-butik, bensinmack eller McDonaldsrestaurang.
Skillnaden är bara att på ICA, Statoil och McDonalds har man redan insett vikten av att vara tillgängliga. Att ha öppet, inte bara när man själv vill, utan faktiskt när människorna behöver handla, tanka eller köpa hamburgare. Det verkar som att Helena Skansén upplever helger som en helig tid. En egen tid då man har möjlighet att göra allt man inte hinner under veckan. Handla, tanka eller ta en fika. Sanningen är den att i dagens Sverige faktiskt väldigt många människor, en stor del unga, redan jobbar varannan helg. Varför skulle anställda vid Sveriges största serviceföretag ha ledigt?
Om vi accepterar att landstinget är ett serviceföretag som existerar endast för oss sjuka, konsumenterna, måste fokus ligga på tillgängligheten. Om situationen är sådan att man inte har tillräckligt med anställda för att bevara det som nu, att man jobbar var fjärde vecka, måste man agera. Alternativet hade varit att minska den totala mängden vård. Det är knappast ett attraktivt erbjudande till oss sjuka, gamla som unga. Särskilt inte nu då svininfluensan står och knackar på vår ytterdörr.
Hampus Ledskog