Den regionala utvecklingsstrategin är att Linköping och Norrköping ska öka samarbetet och bli en tillväxtmotor. Den strategin står vi bakom eftersom det gynnar kringliggande kommuner om Linköping och Norrköping blir ett nytt storstadsalternativ med en större gemensam arbetsmarknad. Men det behövs en strategi för att göra de kringliggande kommunerna delaktiga i utvecklandet av den Fjärde storstadsregionen. Risken är annars att de åter börjar se enbart till sitt eget bästa.
Vi ser i dag med tillfredställelse på hur inflyttningen ökar i Mjölby och Motala kommuner. Efterfrågan på villatomter gör att orter som Mantorp och Borensberg växer. Sysselsättningen i Mjölby och Motala ökar också. Målsättningen är att ytterligare stödja kompetensutveckling, utbildning och fortbildning, så att företagens tillgång på kvalificerad arbetskraft kan säkras. Det är ett bra sätt att få företag att stanna kvar och utvecklas.
Vad kommunpolitikerna kan göra är att fortsätta göra orterna mer attraktiva. I regionalpolitiken måste vi därför jobba med att förbättra infrastruktur och kommunikationer inom och utanför regionen. Det är viktigt att pendlingen mellan Linköping och Norrköping underlättas och att kommunikationerna hänger ihop med kringliggande kommuner.
Nu är en förbättring av infrastrukturen på gång i och med att dubbelspåret Motala-Mjölby börjar byggas. Det blir ett lyft för Motala och för Skänninge, som får pendeltågsstationer.
Vad som mer kan göras för att öka delaktigheten i Fjärde storstadsregionen är att se till att fler företrädare för de små och medelstora kommunerna blir representerade i regionala styrelser och organ, till exempel universitetsstyrelsen och kulturinstitutionerna. Det ökar våra möjligheter att lyfta fram våra behov samt även viljan att ställa upp för olika satsningar. Gemensamt finansierad kultur och utbildning måste bli mer tillgänglig för dem som bor i de kringliggande kommunerna.
Det behövs också budskap i marknadsföringen av regionen som för oss samman; något gemensamt vi alla delar. Visst, vi har universitet och högteknologiska företag, men kanske skulle vi också lyfta fram en del mjuka värden.
I marknadsföringen av Fjärde storstadsregionen räknar Linköping och Norrköping gärna in invånarna i de kringliggande kommunerna. Det får de gärna göra - men då ska de också lyfta fram dessa orters kvaliteter. Mjölby och Motala kompletterar ju Linköping och Norrköping genom att erbjuda tryggt och prisvärt boende, ett boende som man lättare kan förena med sina fritidsintressen. Som exempel kan nämnas segling och vattensporter på Vättern vid Motala, liksom närheten till ridskolor, stall och hästgårdar runt Mjölby.
Det behöver inte finnas en motsättning mellan att marknadsföra både näringsliv och företagande å ena sidan, och kultur och fritid å andra sidan. Detta är exempel på hur vi kan se våra egna styrkor i regionen och ta vara på det som särskiljer oss från andra.
Monika Gideskog
Eva Isaksson-Ribers